Moderne selvhjælpslitteratur: Alt er f*cked – lev med det

01.01.23
Den nye selvhjælpslitteratur råder os til at tage nej-hatten på.

Tekst: Mikkel Christoffersen og Sara Nygaard, Hovedbiblioteket

I en årrække har en populær trend inden for selvhjælpslitteraturen vundet indpas. Her er ingen kære mor, og budskabet er kort og kontant: alt er fucked – lev med det. Tag hul på 2023 sammen med Førstevælger-redaktionen, som guider til de bedste bøger på området.

Anti-trend med attitude

Egentlig er der med den nye selvhjælp tale om en anti-trend; et oprør mod den grænseløse udviklingskultur, præstationssamfundet og ikke mindst jagten på Det Lykkelige Liv. Anti-trenden tager dog ikke kampen op med filosofiske eller psykologiske argumenter. Den vil have dig til at knytte din næve og hvæse: ”Fuck dét!” De kulørte titler skiller sig også ud på boghandlernes hylder, og det er jo en ikke helt utilsigtet bonus for forfatterne.

Mark Mansons ny-klassiker

Ny-klassikeren over dem alle er amerikanske Mark Mansons ”Kunsten at være f*cking ligeglad”. Siden bogens udgivelse i 2016 har den været på Amazons årlige liste over de 100 mest sælgende bøger. Ifølge Manson, skal man lære at prioritere, hvad der er vigtigt for en selv og øve sig i at lade alt andet rage sig en fløjtende fis. I 2019 kom opfølgeren ”Alt er f*cked”.

Tag nej-hatten på

Herhjemme førte Svend Brinkmann an med den provokerende ”Stå fast!” hvor han bl.a. opfordrede til at tage nej-hatten på og at dvæle ved fortiden. Brinkmann fik tordnende succes, og ”Stå fast” (2014) er ikke bare oversat til flere sprog, men også omsat til teater, hvad der ikke overgår megen faglitteratur. Men er det ikke bare en ny skole, man så skal bekende sig til? Ja og nej.

Action-præget mindfulness

Jo, du kan købe mange bøger, gå til foredrag og melde dig til kurser i denne anti-selvhjælpslitteratur, men ny tænkning er det faktisk ikke. Brinkmann er stoisk inspireret, og stoicismen kulminerede med den romerske kejser Marcus Aurelius, mens de mange ”fuck dét-bøger” er mere buddhistisk inspirerede. Det er den oprindelige mindfulness-tankegang, der spøger her, men i en mere eksplicit, action-præget version, der sælger flere bøger i lufthavnen. Det skal man dog ikke være ked af. Stoikere og buddhister udtænkte mange ens grundprincipper uafhængigt af hinanden på tværs af kontinenterne, og begge filosofier har ganske vellykkede bud på, hvordan man bliver et bedre menneske over for andre og sig selv. Og det er jo et ganske nobelt mål med sin egen iboende belønning.

Det hele handler ikke om dig

Seneste skud på stammen herhjemme er Niels Overgaards ”Det hele handler ikke om dig”. Bogen har været en af bibliotekernes mest populære fagbogstitler i 2020. Overgaard tager stafetten op fra Brinkmann, når han tyer til stoiske principper for at skabe sig et liv med mere sindsro, frihed og mening.

Vil du have flere læsetips og anbefalinger til de nyeste bøger på Københavns biblioteker?

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få en forlomme

Få besked om de nyeste bøger direkte i din mailbakke!

Få de nyeste bøger og litterære trends direkte i din mailbakke!