OMSLAG & OVERSAT

27.01.23
Hvorfor ser en bog ud som den gør? Skal omslaget være grønt eller blåt? Og hvilken forskel gør skrifttypen for læseoplevelsen? Hvordan får verdenslitteraturen dansk sprogdragt? Og hvilke udfordringer giver det at oversætte fra ét alfabet til et andet? Findes den schweiziske bjergbestigers fagudtryk overhovedet på dansk?

Litteraturens aktive fødselshjælpere

Forfatterne er i forgrunden i det litterære landskab, men inden deres tekster kommer ud på hylder og i hænder, har en række af bogverdenens fagfolk været aktive fødselshjælpere. I løbet af foråret 2023 inviterer litteraturformidler Felix Rothstein nogle af dem indenfor på BIBLIOTEKET på Rentemestervej i de to arrangementsrækker OMSLAG og OVERSAT. Sammen med sine gæster dykker han dybere ned i det arbejde, der ligger bag bogen.

OMSLAG er en serie af samtaler mellem forfattere og grafikere, der har haft særlige samarbejder om formgivning af den litteratur læserne får i hænderne. D. 23.2. taler forfatter og billedkunstner Amalie Smith med grafisk designer Line-Gry Hørup om deres forskellige perspektiver, indbyrdes indflydelse og inspiration i arbejdet med hybridromanen ’Thread Ripper.’ Og d. 30.3. mødes digteren Caspar Eric med grafikeren Kasper Vang i en samtale om deres samarbejde, der strækker sig over ni bøger på næsten 10 år – fra debutsamlingen ’7/11’ til den aktuelle ’Nye balancer’.

OVERSAT bevæger sig fra bogens materialitet og ind i tekstens maskinrum, når en række oversættere sættes i stævne til en snak om fordanskning, oversete forfatterskaber og sprogområder; om formidling og fortolkning. D. 9.3. fortæller Nazila Kivi og Selma Rosenfeldt-Olsen om at oversætte fra hhv. persisk og tysk, og diskuterer, hvordan man kan gøre det specifikke alment. Anders Bonnesen og Denise Rose Hansen d. 4.5. er begge forårsaktuelle med oversættelser fra engelsk af cool og stram 60’er-litteratur, som ikke før har været tilgængelig på dansk.

Litteraturen lever både i papirkvalitet og typografi – og i oversætterens velovervejede valg af et ord frem for et andet. OMSLAG og OVERSAT går simpelthen ud på at vise, at når man får blik for de nørdede detaljer, vokser bøgerne imellem hænderne på én og gør det både til en sjovere og rigere oplevelse at læse.

Udover at formidle litteratur på BIBLIOTKET på Rentemestervej, anmelder Felix Rothstein også bøger i Politiken, og så er han selv forfatter til en bibliofil og dybt nørdet bog om andre bøger, nemlig ’Billigbog og højkultur’ om den ikoniske (jo jo, den er god nok!) 60’er-billigbogserie Gyldendals Bekkasinbøger.

Pssst... Arrangementerne bliver løbende oprettet i kalenderoversigten på bibliotek.kk.dk, så stay tuned derinde.

Er du til litterær luksus?

Så tilmeld dig nyhedsbrevet Førstevælger og vælg "Bestsellere og anmelderdarlings”

Materialer