Tre af de store svenske

Sjöwall og Wahlöö var de første af en lang række af fantastiske svenske krimiforfattere.

I slutningen af 1960erne sker der noget på krimiscenen, som sætter et kolossalt aftryk på krimigenren.

Ægteparret Sjöwall og Wahlöö udgiver en krimi, den første i serien "Roman om en forbrydelse" på 10 bind. Krimien hedder "Rosanna" og det skelsættende ved denne udgivelse er, at der bliver arbejdet ud fra helt andre skalaer end vi normalt er vant til. Der er ingen store helte, som fx et detektivgeni eller en hårdkogt politimand, i stedet bliver vi præsenteret for en lettere desillusioneret hovedperson i Martin Beck, som tilmed også har rod i privatlivet.

Denne type krimi bliver videreført ikke blot af svenske forfattere, men forfattere fra hele Norden og gør de nordiske krimier kendt og elsket i hele verden.

Maj Sjöwall og Per Wahlöö

Sjöwall og Wahlöö befandt sig begge på den yderste svenske venstrefløj og ville, via serien om Beck, vise, at den svenske velfærdsstat støttede de rige og svigtede manden på gulvet.

Roman om en forbrydelse

Om Martin Beck der, først som kriminalassistent og senere som kommisssær i Rigsmordskommissionen, efterforsker og bistår det lokale politi i de svenske politikredse.

Henning Mankell

Mankell debuterer som forfatter i starten af 1970’erne. Men det er først i 1990'erne at han for alvor bryder igennem med romanserien om Kurt Wallander. I serien skinner Mankells politiske overbevisning og hans interesse for kultur og musik igennem.

Kurt Wallander

Serien om Wallander foregår i Ystad, hvor Wallander er kriminalkommissær. Wallander er fraskilt, elsker opera og lever ikke særlig sundt. Hele serien er karakteriseret ved stor social og psykologisk indsigt.

Stieg Larsson

Larsson var journalist og en af verdens førende eksperter i antidemokratiske bevægelser og en brugt foredragsholder. Larsson skrev "Millennium" triologien om Mikael Blomkvist og Lisbeth Salander og planlagde ialt 10 bøger om makkerparet, men før allerede inden det første bind bliver udgivet.

I 2013 kaster journalisten og forfatteren David Lagercrantz, der er kendt for biografien ”Jeg er Zlatan Ibrahimovic”, sig ud i at fortsætte serien om Blomkvist og Salander.

Mikael Blomkvist og Lisbeth Salander

I "Millennium" trilogien møder vi journalisten Mikael Blomkvist, der, i forbindelse med en fyrre år gammel forsvindingssag, samarbejder med den asociale og kompromiløse Lisbeth Salander, der samtidig er en fantastisk researcher og landets bedste hacker. I Lagercrantz efterfølgere møder vi igen det umage makkerpar.