Vilde planter du kan spise

07.05.20

Netop nu bugner naturen uden for vores dør med spirrende og spiselige planter. Men naturen er lunefuld, og man skal være forsigtig, når man begiver sig ud for at få del i glæderne. Vores redaktør Rasmus guider dig igennem naturens lunefulde, spiselige planter, og finder bøgerne frem, der kan hjælpe dig med at finde vej i naturens gratis forrådskammer.

Naturens spisekammer bugner netop nu

At "sanke" er et ord med oldnordiske rødder, der betyder "at indsamle spiselige planter, bær og nødder i naturen". Heraf stammer udtrykket at sanke i lade. Ordet kan lede tankerne tilbage til dengang før bondesamfundets opståen, hvor vi levede i jæger-samler-kulturer, og hvor vores liv i lige så høj grad afhang af vores jagtevner som af vores viden om hvilke spiselige ting, vi kunne finde og indsamle. I denne karantænetid, hvor det meste af landet stadig er lukket ned, søger mange mennesker ud i de grønne områder, og jagten på planter som ramsløg, brændenælder, løgkarse og fuglegræs er for alvor skudt i gang.

Pas på planter i forklædning

Men pas på, for naturen er nemlig lunefuld. Der er masser af eksempler på dyr og planter, der imiterer andre arter for at afskrække deres fjender. Svirrefluer ligner hvepse og bier, og blæksprutter kan imitere andre dyr og planter og falde i ét med deres omgivelser. Det kaldes med et engelsk ord mimicry eller med et sjældent brugt udtryk "lighedsværn". Mange planter og svampe har gennem evolutionen finpudset disse smarte vildlednings-tricks. Ramsløg kan til forveksling ligne de giftige liljekonvaller eller Høst-Tidløs, og hvert år rapporteres der om mennesker, der får symptomer på forgiftning. Derfor har vi brug for al den viden, vi kan få om planter og dyreliv, inden vi giver os i kast med at spise løs af naturens gratis forrådskammer.

Nye smagsoplevelser venter i det grønne

Når man så får knækket koden og finder ud af hvilke planter, der både er spiselige og velsmagende, gemmer det danske planteliv på en lang række smagsoplevelser, som er ganske gratis, sunde og tit fulde af vitaminer og næringsstoffer. Og som bonus har de ikke været igennem et stort produktionsapparat. For nyligt fandt jeg eksempelvis ud af, at løgkarsen, der vokser i min baggård, smager af både sennep og hvidløg, og det fik mig straks til at tænke på, at den ville gøre sig godt i en pesto.

Styrk din viden om planter

Løgkarsen er et eksempel på et af alle de mange nye plantebekendtskaber, der er i vente for os moderne mennesker, hvis plantekendskab måske er beskedent. En viden jeg tror helt sikkert var mere udbredt i mine forældres og bedsteforældres generation. Min mor har f.eks. en meget større paratviden om planter, som jeg ville ønske, jeg havde tillært mig, men det kan der jo heldigvis stadig rettes op på.

Gode felthåndbøger er et must

Birgit Kristiansen gennemgår i 'Danmarks spiselige planter' 100 spiselige planter, du kan finde i naturen. Den professionelle urtesamler Thomas Laursen, der både har medvirket i adskillige TV-programmer og indsamlet urter til danske verdensklasse-restauranter som Noma og Geranium, der er pioneere inden for det nye nordiske køkken, har skrevet flere bøger om at finde og tilberede vild mad. Heraf kan f.eks. 'Vild mad i køkkenet' anbefales. Den indeholder masser af tips til, hvordan man salter, sylter og fermenterer de mange spændende urter, svampe og bær, man finder. Man kan også høre podcasten Thomas Laursen: 'Det tager 25 år at blive som mig', hvor han fortæller om hvilket sankeudstyr, man med fordel kan bruge og hvilke råvarer, der giver særligt gode smagsoplevelser.

Kogebøger om vild mad

Er man derimod på udkig efter deciderede opskrifter på vild mad, så er Anette Eckmanns bog 'Naturens spisekammer: saml og tilbered gratis råvarer fra den vilde natur' med sine over 200 opskrifter et rigtig godt sted at starte. Et andet bud på en god opskriftsbog om vild mad kunne være Githa Bennorths bog 'Sanke: det gastronomiske måltid med omtanke'. Som bonus indeholder den også en masse viden om hvad, hvor og hvornår, man skal sanke. Websitet VILD MAD med tilhørende app er enormt godt til især artsbestemmelse, og som værktøj til dem, der ligesom jeg er sanke-nybegyndere. Platformen indeholder også andet godt stof om vilde planter, og her får man hurtigt et overblik over hvilke planter, der er i sæson lige nu, og i hvilke landskaber, de kan findes.

God fornøjelse og god læselyst!
Rasmus Riiskjær / Husum Bibliotek

Oprindeligt skrevet af Rasmus Riiskjær, eReolen.

Materialer