Børnebogcast nr. 17 - formidling på nettet

23.01.18
I årets første udgave af Børnebogcast snakker Julie med Kathrine Bach Pachniuk - eller Bibliotekatten, som hun også hedder, når hun formidler børnelitteratur alle vegne på internettet.

Du kan lytte til Læseinspiration på nettet her
Tid: 44:23

Kathrine er bibliotekar og hun er et godt eksempel på, at man kan finde nye bøger at læse, ved at følge dygtige formidlere online. På Instagram, Facebook og blogs - eller podcasts - der er mange steder at kigge, hvis man gerne vil høre om nye bøger til børn. I podcasten snakker vi også om en bunke af Kathrines egne yndlingsbøger, mest billedbøger og til indskoling/mellemtrin. Du kan se listen herunder og bestille dem du synes lyder som noget for dig.

På Instagram kan du både følge personer og hashtags. Her er nogle af dem Kathrine anbefaler:

Følg Bogoplevelsen på Instagram
Følg Mit Bogskab på Instagram
Følg Book Me Up Scotty på Instagram (både børne- og voksenlitteratur)
Følg Rejsende i børnelitteratur på Instagram
Følg LisaGardum_børnelitt på Instagram
Følg TheJulesRules på Instagram
Følg Kulturmor på Instagram

Hvis man vil følge Kathrines anbefalinger kan man desuden følge #bibliotekatlæser og #bibliotekillinglæser på Instagram

- og hvis du vil følge Julies anbefalinger via hashtag så hedder det #agneslæser, og er det bibliotekarens egen yngste læser og får læst højt.

Og så er Børnebogcast sandelig også kommet på Instagram, hvor du udover Julie, kan møde Laila, Sarah og Helle - tre dygtige børnebibliotekarer der hjælper med at hælde bøger på jer.

Du kan også med fordel følge diverse forlag der udgiver børnelitteratur, både på Instagram og facebook, og se hvad der kommer af nye titler derfra.

----------------------------------------------------------------------

Du vil gerne læse højt, men din 4 årige vil kun høre den samme bog igen og igen. Du har læst alle dem du kan huske fra din egen barndom, og hvad så nu?? Dit skolebarn skal læse 20 min. om dagen – men HVAD?? Og måske kræver det også lidt overtalelse? Og hvad er op og ned i al den forskning, hvordan finder man overhovedet ud af, hvad der virker?

Bibliotekar Julie Arndrup, der har 15 års erfaring som børnebibliotekar og ved hvad ungerne efterspørger, (og  nogen gange Lisa Gardum Andersen, lærer, skolebibliotekar og master i børnelitteratur, der ved hvad der rører sig og kender forskel på skidt og kanel) guider dig trygt igennem de mange bøger der udgives hele tiden.

Lyt med på Børnebogcast, hvor vi snakker med forfattere, forskere og børn der læser, og altid har masser af gode anbefalinger til hvad I kan vælge at læse.

Du kan abonnere på podcasten på iTunes
Du kan abonnere på podcasten på Spotify
Du kan abonnere på podcaten på Deezer
Du kan abonnere på podcasten på eReolen
Du kan abonnere på podcasten på Podbean

Eller skriv 'Børnebogcast' i søgefeltet på din podcast-app

Følg med på Københavns Børnebiblioteker på Facebook

Jingle:
"The Show Must Be Go" Kevin MacLeod (incompetech.com)
Licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0 License

for at skrive en kommentar.