Bag om København: Lægen og den lyserøde trekant

08.11.16
Lægen og den lyserøde trekant - tager tilbage til 1930'ernes København og 1930/40'erns Tyskland.

Her lytter du til episoden Lægen og den lyserøde trekant
Ekstra speak: Jakob Kjær.

En fashionabel dansk læge og en kur mod homoseksualitet? Fanger med lyserøde trekanter på fangedragten?

Carl Værnet eksperimenterer med at kurere homoseksuelle mænd med indsprøjtninger af syntetiske hormoner. Derfor får SS øje på ham. I Nazityskland ses homoseksualitet nemlig som en sygdom og trussel mod den ariske race.

I 1943 tilbyder de Værnet  at oprette et laboratorium til at foretage hans eksperimenter i. Han får titel af SS-Sturmbannfuhrer og det er Gestapos chef Heinrich Himmler, han sender sine forskningsresultater til.

Signaturmusik

Jingle ophavsret: ‘Double Drift’ Kevin MacLeod (incompetech.com)
Licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0 License
Du kan kæse mere om Creative Commons her

Følg med

Podcasten er skrevet og fortalt af Berit Freyheit. Der udkommer en ny episode hver måned.

Abonner på podcasten, der hvor du ellers lytter dine podcast -  og få flere spændende fortællinger om Københavns historie og markante personligheder gennem tiderne.

Her kan du læse om, hvordan du kommer i gang med at lytte til podcast.

Nyhedsbrev

Nyhedsbrevet Bag om København er til dig med interesse for Københavns historie, byens huse og livet i hovedstaden. Du præsenteres for gode bøger. Du får adgang til spændende arrangementer og bogkonkurrencer.

Nyhedsbrevet indeholder en bred vifte af artikler om byens kvarterer og historiske emner. For at komme godt omkring, vil du modtage artikler fra Københavns Museum, Rundetaarn, en rækker lokalhistoriske foreninger og vores øvrige samarbejdspartner.

for at skrive en kommentar.