Bag om København: "Ned! med de skurke, og landet er frelst" - Jødefejden 1819-20

04.10.16
I 1800-tallet gik man af gode grunde ikke til angreb på individer og grupper via de sociale medier. Derimod udgav man pamfletter og skrev slagord på byens vægge.

Her lytter du til episoden 'Ned! med de skurke, og landet er frelst' - Jødefejden 1819-20
Ekstra speak: Jakob Kjær.

De metoder blev bl.a. taget i brug under jødefejden, de uroligheder fra september 1819 til januar 1820, hvor vreden, den skriftlige og fysiske, blev rettet mod jødiske borgere og deres ejendom i København - og visse steder i provinsen. ’Bag om København handler denne gang om fremmedhad, storpolitik og syndebukke.

Signaturmusik

Jingle ophavsret: ‘Double Drift’ Kevin MacLeod (incompetech.com)
Licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0 License
Du kan kæse mere om Creative Commons her

Følg med

Podcasten er skrevet og fortalt af Berit Freyheit. Der udkommer en ny episode hver måned.

Abonner på podcasten, der hvor du ellers lytter dine podcast -  og få flere spændende fortællinger om Københavns historie og markante personligheder gennem tiderne.

Her kan du læse om, hvordan du kommer i gang med at lytte til podcast.

Nyhedsbrev

Nyhedsbrevet Bag om København er til dig med interesse for Københavns historie, byens huse og livet i hovedstaden. Du præsenteres for gode bøger. Du får adgang til spændende arrangementer og bogkonkurrencer.

Nyhedsbrevet indeholder en bred vifte af artikler om byens kvarterer og historiske emner. For at komme godt omkring, vil du modtage artikler fra Københavns Museum, Rundetaarn, en rækker lokalhistoriske foreninger og vores øvrige samarbejdspartner.