Bag om København: Da polio lammede København 1952-53

Hver gang, der lyder en klokke på epidemihospitalet Blegdammen indlægges en ny patient, oftest et nyt barn. Hospitalet kan slet ikke følge med. Alt for mange dør. Alt for mange børn… dør...

Her lytter du til episoden om det københavnske polioudbrud.

Polio, også kendt som børnelammelse, er en akut virusinfektion som kan medføre varige og invaliderende lammelser. Polio var frem til midten af 1950'erne en almindelig og frygtet sygdom i Danmark. Især 1950'erne var præget af meget store polioepidemier i Danmark, og der er stadig patienter, der plages af senfølger efter de lammelser, de fik dengang, hvor de blev smittet som store børn eller unge voksne.
(Statens Serum Institut)

I denne episode skal du om den største polioepidemi Danmark i 1952. Især København var hårdt udsat. Polioen angreb mest børn og unge, og de fleste blev indlagt på Blegdamshospitalet i København.

Og det er også  her anæstesilægen Bjørn Ibsen revolutionerede behandlingen af polioramte. Og med den nye intensive behandling faldt antallet af døde fra 90 procent til 10.

I dag omtales Blegdamshospitalet som ’intensiv- og anæstesispecialets vugge’ – og ’The Copenhagen Epidemic’ anses for en medicinhistorisk milepæl.

Professor Bjørn Ibsen var med til at udvikle et medicinsk speciale – og give det præstige og opmærksomhed.

Du kommer også til at høre om den unge polioramte digter Rosa Abrahamsen, som bliver et landskendt forbillede og så bruges aktivt i den senere vaccinationsindsats.

Om Rosa Abrahamsen - Blegdammens Rose

Blegdammens Rose fra Handicap nyt 3 2014
Rosa Abrahamsen (Blegdammens Rose) fra Kalundborgkirkegård.dk
Blegdammens Rose fra eriklindsoe.dk

Digte – fra bibliotek.kk.dk:
De gyldne timer
De store skibe

Klip fra P1/DR Facebook: Rosa Abrahamsen læser digt op
Sagt på tomandshånd - Karl Bjarnhof og Rosa Abrahamsen - i sin fulde længde

Kilder læst til episoden - udover bibliotekets bøger

Polioepidemier i Danmark fra Dansk Sygeplejehistorisk Museum
Kæmpe respiratormangel under dansk epidemi i 50'erne: Læger skar hul i halsen på patienter fra videnskab.dk

Musik og andre klip brugt i episoderne

Elsa Sigfuss: De store skibe 1956
Elsa Sigfuss: Hænderne 1956
Katy Bødtger: Hænderne 1971
Musik: Hugo Gyldmark. Tekst: Rosa Abrahamsen
Lis Hartel - Sportens Hall of Fame
Elvis Presley Gets The Polio Vaccine On The Ed Sullivan Show

Signaturmusik:
Append/ Martin Gauffin/ courtesy of www.epidemicsound.com

Følg med

Podcasten er skrevet og fortalt af Berit Freyheit. Der udkommer en ny episode hver måned.

Abonner på podcasten, der hvor du ellers lytter dine podcast -  og få flere spændende fortællinger om Københavns historie og markante personligheder gennem tiderne.

Her kan du læse om, hvordan du kommer i gang med at lytte til podcast.

Nyhedsbrev

Nyhedsbrevet Bag om København er til dig med interesse for Københavns historie, byens huse og livet i hovedstaden. Du præsenteres for gode bøger. Du får adgang til spændende arrangementer og bogkonkurrencer.

Nyhedsbrevet indeholder en bred vifte af artikler om byens kvarterer og historiske emner. For at komme godt omkring, vil du modtage artikler fra Københavns Museum, Rundetaarn, en rækker lokalhistoriske foreninger og vores øvrige samarbejdspartner.

Meget mere podcast

Københavns Biblioteker producerer flere andre podcasts om litteratur, historie og kultur – find dem alle sammen her.