Bag om København: Den hemmelige samling

En sen nattetime i 1944 ringer dørklokken hos en hr. bibliotekar Albert Fabritius. Nogen har sladret til Gestapo om skumle ting – ulovlige ting – som foregår blandt hylderne på Det Kongelige Bibliotek.

Her lytter du til episoden om den hemmelige samling.

Hvad laver den tyske besættelsesmagt midt om natten, på dørtrinnet hos en proper og respektabel bibliotekar? Og hvad er det for nogle pakker, de har modtaget i pligtafleveringen på vor nations fornemste hukommelsesinstitution? Det kan du høre om i aprils 'Bag om København'-episode.

Her beretter vi den glemte historie om en hemmelig samling, opbygget i smug af en række uhyre uventede modstandsfolk, om en skjult underverden af trykkerier, skribenter og læsere; om de historier, den fremstillede – og hvorfor visse af dem chokerer, når man læser dem i dag.

Online kilder  - udover bibliotekets bøger

Tema: Tyskerpiger (illegalpresse.dk)
Tema: Udhængninger (illegalpresse.dk)
Pressecensur under besættelsen (danmarkshistorien.dk)
Illegale blade 1940-1945 (danmarkshistorien.dk)
Peter-gruppen: tysk terror i Danmark 1944-45 (danmarkshistorien.dk)
Medfølgende billede, udlånt fra Det Kgl Biblioteks Billedsamling

Artikler læst til episoden - udover bibliotekets bøger

Bille Larsen, Steen
Trykning af det illegale Frie Danske. Dokumentation af den illegale trykkerivirksomhed i: Kildekunst : historiske & kulturhistoriske studier, bd. 1

Dahl, Svend
De videnskabelige Biblioteker under og efter Krigen

Fabritius, Albert
De litterære Kilder til Besættelsestidens Historie

Hansen, Robert L.
Vore Biblioteker under Besættelsen

Lauridsen, John T.
Censuren til trods : opbygningen af Det kongelige Biblioteks samling af illegale tryk fra tiden 1940-1945

Lauridsen, John T.
Undergrundspressen i Danmark 1940-45: samlinger : litteratur

Musik og andre klip brugt i episoderne

Danmarks Radio: 11 mand under jorden 1942-45 (www.bonanza.dk)
Frihedsbudskabet (www.youtube.dk)

Signaturmusik: For Your Attention/Taomiti/courtesy of www.epidemicsound.com

Følg med

Denne episode er et særafsnit af podcasten Bag om København, skrevet og fortalt af Naja Mottelson. Bag om København produceres af Berit Freyheit, og udgiver en ny episode hver måned.

Abonner på podcasten, der hvor du ellers lytter dine podcast - og få flere spændende fortællinger om Københavns historie og markante personligheder gennem tiderne.

Her kan du læse om, hvordan du kommer i gang med at lytte til podcast.

Nyhedsbrev

Nyhedsbrevet Bag om København er til dig med interesse for Københavns historie, byens huse og livet i hovedstaden. Du præsenteres for gode bøger, og får adgang til spændende arrangementer og bogkonkurrencer.

Nyhedsbrevet indeholder en bred vifte af artikler om byens kvarterer og historiske emner. For at komme godt omkring, vil du modtage artikler fra Københavns Museum, Rundetaarn, en rækker lokalhistoriske foreninger og vores øvrige samarbejdspartner.

Meget mere podcast

Københavns Biblioteker producerer flere andre podcasts om litteratur, historie og kultur – find dem alle sammen her.