Børnebogcast: Økokritik med Anna Karlskov Skyggebjerg

I denne episode af Børnebogcast besøger vi Anna Karlskov Skyggebjerg. Forsker, anmelder og mangeårig læser af børnelitteratur. Vi snakker om det lidt fine begreb økokritik – som egentlig bare er noget med hvordan vi forholder os til naturen i fx børnelitteratur.

Her aflytter eller henter du episoden Økokritik i børnelitteraturen.
Varighed: 1:00:00

Det er ikke noget nyt med natur i litteratur, men måske er vi gået fra en romantisk forestilling til en mere dystopisk, hvor vi skal redde den? Lyt med og bliv lidt klogere og få en masse anbefalinger til dejlige bøger som I kan læse sammen eller som børnene selv kan læse. Der er både klassikere med vild og voldsom natur, der er billedbøger med og uden rim, der er noget for dem der læser selv og gerne vil have lidt spænding. Der er også bøger om børn der tager initiativ og selv gør noget for at hjælpe naturen, og der er bøger med fantasi og humor. Kort sagt, vi håber vi har fundet noget for enhver.

Hvis du ønsker at fordybe dig yderligere i emnet økokritik finder du antologien PÅ TVÆRS AF NORDEN: økokritiske strømninger i nordisk børne- og ungdomslitteratur her.

Børnebogcast er et tilbud fra Københavns biblioteker, hvor børnebibliotekar Julie Arndrup med gæster inspirerer til læsning. Hvad kan børnene selv læse, og hvad kan du læse højt, når I har været igennem alt det, du husker fra din egen barndom? Hvad er der kommet af nyt og hvad er godt? Der kommer ca. 10 episoder om året og de er temabaserede, så du kan finde lige det emne der er relevant for dig og din familie.

Her aflytter eller henter du episoden Økokritik i børnelitteraturen.
Varighed: 1:00:00

Du kan abonnere på podcasten på iTunes
Du kan abonnere på podcasten på Spotify
Du kan abonnere på podcaten på Deezer
Du kan abonnere på podcasten på eReolen
Du kan abonnere på podcasten på Podbean

Eller skriv 'Børnebogcast' i søgefeltet på din podcast-app

Du kan holde øje med Børnebogcast på Københavns Børnebibliotekers Facebook.

Jingle:
"The Show Must Be Go" Kevin MacLeod (incompetech.com)
Licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0 License

Old Fashioned – Blood Red Sun