BogDate 19: Om musikbøger 2022

Podcasten BogDate har fokus på musikbøger fra 2022 og specielt om danske musikere

Hør podcast

I 2022 kom der flere bøger der handlede om danske musikere og dansk musik bl.a. en biografi om Povl Dissing, Peter A.G.s erindringer, Fessor - 65 år i jazzens tjeneste og essaysamlingen Punktvise Nedslag (som både har essays om international og dansk musik) af musiker og kulturformidler Thomas Vilhelm.

Punktvise nedslag

Thomas Vilhelm er både skrivende musikjournalist og podcaster og han har samlet sine skriverier fra 2020-22 i essaysamlingen. Han skriver bl.a. om Malurt, Sebastian, Peter Peter, Culpeppers Orchard og Povl Dissing.

Dissing

Den århusianske kulturjournalist Jens Folmer Jepsen har også skrevet om Povl Dissing. Langt mere end et essay. Han har skrevet en fuld biografi på mere end 400 sider som også er et portræt af dansk musikhistorie igennem mere end 60 år.

Rødvin & memoirer

Peter A.G. Nielsen beskriver også de sidste 60 år i Danmarkshistorien og musikscenen i sine erindringer Rødvin & Memoirer, der har taget titel efter en linie i sangen Når jeg blir Gammel.

Hør også BogDate om rockbøger i 2021

Om podcasten

Podcasten er produceret og tilrettelagt af Claus Vittus og indgår i serien 'BogDate'.

Musik: Sign (Loving Caliber)

Musikcitater: Peter Peter med temaet fra Pusher 2, Culpepers Orchard med nummeret Your Song And Mine, Malurt med Superlove og Povl Dissing med numrene Lad Mig Blive Noget med tekst af Thøger Olesen, Anemonesmil og Godt Nyt I dag med tekst af Laus Bengtsson, Længsel efter Sverige med tekst af Benny Andersen. Gnags med ”Når jeg bliver Gammel” og ”Fugl på Skinner”.

Hør flere afsnit af BogDate

Abonner på podcasten, der hvor du ellers lytter dine podcast -  og få flere anbefalinger og interviews med forfattere.