Musikjournalist og forfatter til bogen om "Minutes to Go" Jan Poulsen ved receptionen for bogen. Der var blevet lavet øl-etiketter til hver af de fem album-bøger.(foto: Claus Vittus)

BogDate 27 om danske albums 2

06.06.23
Danmarks første punkplade og hiphoppens vildeste danske rap er emner for to musikbøger

Danske Albums

I foråret 2023 udkom de første fem bøger i en ny serie der hedder Danske Albums. Det er en bogserie der fokuserer på markante udgivelser i dansk musik fra 1960erne og frem efter.

Hør podcast

I denne podcast har jeg haft fat i de to bøger der handler om henholdsvis Minutes to Go – det senere så berømte rockband Sort Sols debutplade under navnet Sods, og et af dansk hiphops vildeste albums – nemlig Sneglzilla med trioen Malk de Koijn.

Børnerim og skarpe skud

Malk de Koijn - en dansk rap-gruppe har med en høj grad af selvironi og blanding af vrøvlevers, børnerim, skarpe sprogskud og legelyst i alle musikgenrer gjort dem til ret unikke i dansk musik.

Den  er musikalsk besættende. Den er fuld af overraskelser, og hvis man ser på den som en ren hiphop-plade, så bryder den alle former for genrer. Samtidig kan den sagtens høres af folk, som faktisk overhovedet ikke interesserer sig for rap, fordi den på den ene side er sjov og funky og overraskende og på mange måder ikke minder om det, der ellers er i hiphop. Samtidig er den en 100% hiphop-plade, fortæller musikjournalist Niels Fez Pedersen.

Men Malk de Koijn udnyttede ikke rigtigt succesen.

Da de så kom tilbage i 2009 på Roskilde Festival kunne man se at pladen havde fået et stort publikum på de syv år, fortæller Niels Fez Pedersen.

Malk de Koijn er ret unikke i rap-musikken ,mener Niels Fez Pedersen.

Rap udvikler sig i tiderne til at være en helt anderledes, glat, teknologisk perfekt, natteblank ting. Men der er nogle rappere, som for eksempel Benjamin Hav, som er nærmest snydt ud af næsen på Malk de Koijn.

Fra punk til melodisk rock

Sods blev senere til et af Danmarks vigtigste rockorkestre Sort Sol, og de begyndte i punken med albummet Minutes to Go og forsatte videre i rocken og melodiske sange med f.eks. albummet Glamourpuss. Dens betydning er stor.

Det som den sparker igang er den ny rock, fortæller Jan Poulsen.

Kliché, Martin Hall og Before og D.A.D  kan man føre tilbage til den her udgivelse.

Hip var starten

Ideen til bogserien Danske Albums kom oprindeligt fra musikjournalist Jan Poulsen, da den danske gruppe Steppeulvenes første album Hip kunne fejre 50 års jubilæum.

Inspirationen var - helt enkelt - at markere HIPs 50 års dag den 1. juni 2017 med en koncentreret bog om den lp, og inden Jan Poulsen havde tænkt tanken til ende, var tanken muteret til en serie.

Desværre var der ingen forlag, der dengang syntes om ideen, fortæller Jan Poulsen, der i samarbejde med Henrik Marstal, der har forfattet bogen om Kim Larsens soloplade Værsgo, fik forlaget Multivers med på ideen i 2020.

Foreløbig er der kommet fem bøger i serien, men flere er planlagt.

HIP ikke er en del af serien endnu, men er på listen over potentielle albums, der skal "bogføres" i serien på et tidspunkt, fortæller Jan Poulsen.

Podcasten har interview med forfatterne Jan Poulsen og Niels Fez Pedersen

Tilrettelagt af Claus Vittus

Om podcasten

Podcasten er produceret og tilrettelagt af Claus Vittus og indgår i serien 'BogDate'.

Musikcitater fra Minutes to Go og Sneglzilla

Underlægningsmusik: Epidemic Sound

Hør flere afsnit af BogDate

Abonner på podcasten, der hvor du ellers lytter dine podcast -  og få flere anbefalinger og interviews med forfattere.

Materialer