Kim Blæsbjerg om De Bedste Familier

De Bedste Familier er en fortælling fra Lemvigegnen som handler om konsekvenser for familierne og hele egnen, da virksomheden Cheminova der producerer landbrugskemikalier, flytter sin fabrik fra Sjælland til Vestjylland. Hør forfatteren Kim Blæsbjerg fortælle om baggrunden for romanen.

Hør podcast

Cheminovas giftspor

I maj 2023 var forfatteren Kim Blæsbjerg på Hovedbiblioteket for at fortælle om sin roman De Bedste Familier. En fortælling fra Lemvigegnen som handler om konsekvenser for familierne og hele egnen, da virksomheden Cheminova der producerer landbrugskemikalier, flytter sin fabrik fra Sjælland til Vestjylland. Fabrikken er arbejdsplads for både ingeniøren Jørn og arbejderen Niels – og der opstår et tæt bånd mellem deres to familier.

Tæt på hans eget liv

Det er en historie som ligger meget tæt på Kim Blæsbjergs liv. Kim Blæsbjerg, født 1974 og vokset op i Lemvig. Blæsbjerg debuterede med kortprosabogen ’Fælder’ , fik sit gennembrud med romanen ’Rådhusklatreren’ i 2007 og Har siden skrevet bl.andet trebindsværket ’Desertørerne’ (2016-2018), som tegner et billede af Danmark i perioden 2007 til 2012. Og senest altså romanen De Bedste Familier som anmelder og journalist Tonny Worm interviewede ham om på Hovedbiblioteket.

Om podcasten

Podcasten er produceret og tilrettelagt af Claus Vittus og indgår i serien 'Månedens Forfatter', som er en podcast-serie, der har eksisteret i syv år og som har mere end 80 forfatterportrætter repræsenteret i lydform.

Se mere om "Månedens Forfatter" her.

Musik: Epidemic Sound