Månedens forfatter: Matias Faldbakken

Den norske forfatter Matias Faldbakken har indenfor de seneste år både har skrevet en horror-inspireret roman om en lerklump, der langsomt får liv og bliver en slags husdyr og familiemedlem og en afdæmpet roman om en tjener på en hæderkronet gammel restaurant.

En lerklump og en tjener

Matias Faldbakken seneste romaner Vi er Fem og The Hills handler om to vidt forskellige universer. En familie i opløsning og en gammel tradionsrig restaurant..

Hør podcast

Matias Faldbakken er en af Norges nyere forfattere. Han fortalte om sine seneste romaner - to  meget forskellige bøger -  ved et arrangement på Hovedbiblioteket i København d. 20.april. Her blev han interviewet af Gudrun Marie Schmidt fra dagbladet Politiken.

Heavyrock og horror

Den 48-årige Matias Faldbakken er søn af den kendte norske forfatter Knut Faldbakken og keramiker Gro Skålveit, og han besluttede sig til at blive billedkunstner, da han var ung i 80erne. En ungdom der mest var præget af lilleby-livet med dårlige horrorfilm på videoen og heavymetal musik på grammfonen.

Efter at være uddannet som billedkunstner begyndte han at skrive. Først den voldsom brutal og barsk trilogi ”Skandinavisk Misantropi”  under dæknavnet Abo Rasul. Tre bøger der udstiller det moderne menneskes mest afstumpede sider.

Senere kom The Hills (2017) og Vi er Fem (2020).

Om podcasten

Podcasten er produceret og tilrettelagt af Claus Vittus og indgår i serien 'Månedens Forfatter', som er en podcast-serie, der har eksisteret i syv år og som har mere end 60 forfattere repræsenteret i lydform. Podcasten kommer ca. en gang om måneden.

Se mere om "Månedens Forfatter"

Musik: Mountain Air/It´s been so Long (Cody Francis)