Månedens forfatter:Jeanette Varberg

Jeanette Varberg er museumsinspektør med stor appetit på at fortælle. Det gør hun i bøgerne Urtid, Den fjerde Rytter og Viking.

Hør podcast:

Jeanette Varberg formidler danskernes forhistorie så stenalderbonden, vikingernes togter og verdenshistoriens store epidemier står lyslevende for vores blik.

Lær af epidemien

Den arv som vores forfædre har efterladt os, skal oversættes til nutiden. Det gøres bedst ved et lag af fortælling, er mantraet for arkæolog og museumsinspektør ved Nationalmuseet Jeanette Varberg. Hun har skrevet adskillige bøger om tidligere tiders samfund, konflikter og begivenheder f.eks bogen ’Den fjerde rytter’. Den giver et letforståeligt indblik i de mange epidemier, der har plaget menneskeheden de sidste 10.000 år. Men også hvordan de selv samme epidemier har været med til at udvikle vores samfund til det, det er i dag. En bog der udkom under coronaepidemien.

Kvinden i urtiden

Bogen ’Urtid’ fra oktober 2021, der fortæller om, hvordan det var at leve i urtidens samfund og særligt om kvindens rolle. I januar 2022 fortalte hun om bøgerne til et publikumsarrangement ”Månedens Forfatter” på Hovedbiblioteket i København, hvor hun blev interviewet af Tine Kirkensgaard, historieredaktør på Politiken.

Podcast er optagelser fra det arrangement. Tilrettelagt af Claus Vittus