Månedens forfatter:Knud Romer

27.12.21
Jeg banker på fortællingen for at høre om der er en klang, fortæller forfatteren Knud Romer om sin seneste roman, der handler om en violinist der er spærret inde i sin violin. Ligesom han selv føler sig spærret inde i trangen efter at skrive den perfekte litteratur

"Jeg er en skrivende skriveblokering. Det er svært for mig at skrive. Jeg banker på fortællingen for at høre om der er en klang – om der er musik i den."

Rejse ind i musikkens verden

Forfatteren Knud Romers roman ”Pigen i violinen”(2021) har været undervejs i over 20 år. Og der er masser af musik i romanen.

Hør podcasten

Det er fortællingen om en ung piges smertefulde kamp for at udtrykke sig og finde sin plads i et hårdt, elitært miljø.

Da hendes far forærer sin datter en violin bliver det begyndelsen på en livslang rejse ind i musikkens verden. Turen går via Mozarts Salzburg, Chopins Katowice og alle de klassiske koryfæers Wien.

Knud Romer fik sin romandebut i 2006 med Den som blinker er bange for døden, som beskriver forfatterens opvækst i Nykøbing Falster med en dansk far og tysk mor.

I 2018 kom forsættelsen Kort over Paradis.

Udover at skrive så har Knud Romer også været vært for radioprogrammet Romerriget på Radio 24Syv.

Knud Romer blev i december 2021 inviteret til at være Månedens Forfatter på Hovedbiblioteket i København og blev interviewet af Elisabeth Skou Pedersen, lærer på forfatterlinien på Borups Højskole.

Podcasten er tilrettelagt af Claus Vittus

Musik: It´s Been So Long og  Mountain Air af Cody Francis - epidemicmusic.com