Vi elsker bøger: Minoriteter i børnelitteratur

Bliv klogere på, hvordan det påvirker børn at blive mødt med misrepræsentationer i børnelitteraturen og bibliotekernes opgave i at gøre bogsamlingen inkluderende.

Minoriteter i børnelitteratur

Verden flytter sig og litteraturen rykker med, også eller måske især børnelitteraturen. Vi er dykket ned i maskinrummet for at tage hul på samtalerne omkring hvordan vi som fagpersoner, bibliotekarer, lærere og forældre gør litteraturen, biblioteket og samlingen inkluderende for alle børn.

Denne podcast er produceret i forbindelse med afholdelsen af Københavns Bibliotekers årlige børnelitteraturfestival Vi elsker bøger.

Børnelitteraturen er et spejl

Illustrator Leyla Bautista og lærer Eja Klai bliver interviewet af børnebibliotekar Kathrine Pachniuk om hvad racisme er og hvordan det påvirker børn at blive mødt med misrepræsentationer i børnelitteraturen som stereotypificeringer, eksotisering, racistisk sprogbrug og fremstilling.

"Børnelitteraturen er et spejl. Bibliotekerne har en hovedopgave i at have en kritisk bevidsthed om hvordan etniske stereotyper bliver brugt", siger Leyla Bautista (Cand. Mag. i tværkulturelle studier og har særligt beskæftiget sig med emnet ”repræsentation i børnelitteratur”)

Lyt til podcasten om minoriteter i børnelitteratur her.

Om podcasten

Tilrettelagt af Claus Vittus & Kathrine Pachniuk

Musikken: A Classic Noir – af Mary Riddle

Sign af Loving Caliber

(Link til Epedemic Sound hvor musikken er fra.)

Følg Børnebogcast

Du kan abonnere på podcasten på iTunes
Du kan abonnere på podcasten på Spotify
Du kan abonnere på podcaten på Deezer
Du kan abonnere på podcasten på eReolen
Du kan abonnere på podcasten på Podbean

Eller skriv 'Børnebogcast' i søgefeltet på din podcast-app

Du kan holde øje med Børnebogcast på Københavns Børnebibliotekers Facebook.

Denne podcast er produceret af Københavns Biblioteker i forbindelse med afholdelsen af Københavns Bibliotekers årlige børnelitteraturfestival Vi elsker bøger. Podcasten dykker ned i emner der vedrører børns litteratur, læsning og sproglige udvikling.

Vi elsker bøger er en børnelitteraturfestival med fokus på at fejre litteraturen og læselysten hos børn og bidrage til gode læseoplevelser. Festivalen arrangeres af Københavns Biblioteker og henvender sig til børn i alderen 0-14 år samt deres voksne.

Materialer