Foredrag og debat

Den skarpe eksamination – tortur i Danmark

Foto Julie Avery
I 1500- og 1600-tallet blev hundredvis af dødsdømte hekse, mordere og tyve tortureret - og mellem 1686 og 1837 blev flere tusinde tyveritiltalte tortureret i den københavnske inkvisitations kommission.
Billet: 50 DKK
Salen 1. sal i Kvarterhuset Jemtelandsgade 3
Sundby Bibliotek

Jemtelandsgade 3
2300 København S

Tortur i Danmark

Brug af tortur i Danmark adskiller sig fra den generelle europæiske udvikling. Allerede i 1547 forbød man brugen af tortur som middel til at fremtvinge tilståelser. Tortur måtte kun tages i anvendelse hvis en dødsdom allerede var afsagt.  Men lige så usædvanligt er tilbageskridtet i 1772 - hvor tortur igen blev legaliseret. På et tidspunkt hvor både menneskesynet og udviklingen i resten af Europa ellers trak i stik modsatte retning.

Tyge Krog

Tyge Krog fortæller om dette grumme kapitel af danmarkshistorien; om brugen af tortur og om de moralske og politiske overvejelser man gjorde sig.
Tyge Krogh er historiker og forsker ved Rigsarkivet. Han har især beskæftiget sig med 1700-tallets kultur- og retshistorie. I 2022 udgav han bogen “Den skarpe eksamination”.