Verdens Poesidag: Jorden rundt i 10 digtsamlinger

21.03.24
I anledning af Verdens Poesidag anbefaler vi 10 dragende digtsamlinger fra hele verden – fra verdenshistoriens første forfatter over nogle af modernismens pionerer til helt ny, kinesisk avantgardelyrik.

Hvert år fejrer Unesco Verdens Poesidag – eller World Poetry Day – der blev stiftet i 1999 for at ’støtte og hylde sproglig mangfoldighed, at give en stærkere stemme til de mange truede sprog i verden og at skabe opmærksomhed om læsning, undervisning, skrivning og publicering af poesi over hele verden,’ som det hedder på FN-organisationens hjemmeside.

På BIBLIOTEKET vil vi også fejre lyrikken og poesien og derfor har vi samlet ti digtsamlinger fra hele verden:

Opdag sære og smukke hymner af verdenshistoriens første (kendte) forfatter, Enheduana, der var ypperstepræstinde i oldtidens Mesopotamien. Digtene er skrevet for 4300 år siden og vækker stadig dyb genklang.

Dyk ned i digtet ’Det’ af den danske darling Inger Christensen og mærk, hvordan stram systemdigtining bliver til højtflyvende sprogkunst.

Læs Aaiún Nins stærke debutdigte fulde af protest og poesi om kroppe på flugt og om den vold og undertrykkelse, kroppen konfronteres med.

Og meget mere endnu!

Her løfter vi nemlig kun en flig af sløret for verdens poesi. For som Unesco skriver på deres hjemmeside for poesidagen er poesi en kunstform, der er ’blevet udøvet gennem historien – i enhver kultur og på alle kontinenter – og som taler til vores fælles menneskelighed og vores fælles værdier, og forvandler selv de enkleste digte til en stærk drivkraft for dialog og fred.’

Materialer