Hyldemoren

Hyldemor kan være lige så sød som hyldeblomstsaft og hyldebær, men kan også godt hævne sig grusomt på dem som ikke passer på træet

Hør historien om hyldemor

Rette øksen mod sig selv

At fælde et levende hyldetræ vil svare til at rette øksen mod sig selv. Man får nemlig hyldemorens hævn. Men hyldemor passer også på både mennesker, dyr og underjordiske, hvis de er gode mod træet.

Hvor hylden ej vil gro

Man siger at hylden kun kan vokse et sted, hvor jorden er frugt bar. En gammel talemåde: "Hvor hylden ej vil gro, kan mennesket ikke bo". Det varsler held for familien, hvis en hyld skød op ved husmuren.

Forfatteren Kenneth Bøgh Andersen har i 2024 lavet et opslagsværk Danske Sagnvæsener med baggrund i folkemindesamlerne Just Mathias Thiele og Evald Tang Kristensens arbejde.

Link til interview med Kenneth Bøgh Andersen

Ny podcastserie Vilde væsner

I podcastserien ”Vilde væsner” præsenterer Københavns Biblioteker historier og sagn om mennesker, dyr og fantasivæsner fra mytologien, overtroen og folkeeventyrene for de yngste skolebørn.

Historierne er skrevet og fortalt af Claus Vittus for Københavns Biblioteker og præsenteres med lyd, musik og litteraturliste.

Musik: Epidemic Sound - Etienne Roussel & Stationary Sign

Historien om hyldemoren er illustreret af Kristian Eskild Jensen i bogen Danske Sagnvæsener af Kenneth Bøgh Andersen. Foto: Susanne Bertelsen
08.05.24