Anmeldelser og anbefalinger

Kriminel EM-feber: De bedste fodboldkrimier

Krimiredaktør Jesper tager klaphatten på og finder fem af de bedste fodboldkrimier frem fra gemmerne.

Af Jesper Marcussen

Tags

Tema - Krimi Krimi

”Fodboldkrimier? Findes de overhovedet?” var der måske nok en krimiredaktør, der udbrød, da en anden krimiredaktør foreslog en temaartikel om disse. Om fire uger sparkes EM i Tyskland nemlig i gang, og derfor skal … nogen af os … læse fodboldkrimier i de små pauser, hvor vi ikke sidder klistret foran TV’et. Og fodboldkrimier findes skam. Det er nemlig ikke kun i virkeligheden, at international topfodbold er en magnet for skruppelløse skurke uden respekt for menneskeliv. Her er en håndfuld af de bedste.

Pascal Engman: X

Omfattende research om den lyssky matchfixing-verden ligger til grund for femte bind om den stockholmske efterforsker, Vanessa Frank, i den 600 sider lange mursten, ”X”. Her bliver en spillerkone fundet dræbt i en luksusvilla i skærgården. Vanessa Frank er egentlig off-duty på grund af et privat traume, men da hendes gamle chef beder om hjælp, træder hun til. I omegnen af sagen befinder sig et ungt sportstalent og en kriseramt, forelsket skolelærer. Hvad er mon mordgådens ukendte faktor ”X”, der kan få plottets avancerede ligning til at gå op for Vanessa?

Arild Stavrum: Golden Boys

I modsætning til Pascal Engman har norske Arild Stavrum ikke haft brug for research. Han spillede selv som angriber på et højt klubniveau og havde enkelte kampe på det norske landshold. I ’Golden Boys’ bliver en fodboldagent dræbt med en morgenstjerne, og den tidligere Ajax Amsterdam-spiller, Steinar, der nu arbejder som advokat, bliver bedt om at forsvare den formodede gerningsmand. Steinar, hvis karrierestop i sig selv var et mysterium, idet han valgte at stoppe sin karriere midt i en fodboldkamp, kender agenten fra sin tid som spiller og forstår hurtigt, at alt ikke er, som det ser ud til at være.

Philip Kerr: Januarvinduet og Guds hånd

Er du ingen vårhare, så kender du måske britiske Philip Kerr bedst fra hans fjorten bind lange Berlin Noir-serie, der løb fra 1989 til hans død i 2018. Det var fermt udførte historiske krimier, hvor Kerr demonstrerede sin evne til at beskrive et miljø, han ikke selv havde været en del af. På samme måde formåede Kerr at skrive en kort serie af kvalitetskrimier om fodboldverdenen, hvoraf to udkom på dansk, begge om den handlekraftige fodboldtræner, Scott Manson.

I ’Januarvinduet’ får Manson et meget specielt jobtilbud: han vil få det attraktive job som manager for Premier League-klubben, London City, hvis han kan finde ud af, hvem der dræbte den forrige manager. I bind to, ’Guds hånd’, dør en af Mansons stjernespillere under en Champions League-kamp i Athen, og Manson igangsætter sin egen, private efterforskning.

Birgitte Vestermark: Dødbold

Vi skal til hjemlige breddegrader i Birgitte Vestermarks serie-2’er om journalisten Victoria Storm. Victoria har besluttet sig for at lægge storbyen bag sig og har lagt til kaj i lystbådehavnen i barndomsbyen Svendborg, hvor planen er at bo i en sejlbåd, mens hun indtil videre vikarierer på den lokale sprøjte. Samtidig har en russisk rigmand købt sig ind i byens fodboldklub, og da holdets topspiller myrdes på bestialsk vis i omklædningsrummet, kan Victoria ikke lade være med at gå ind i sagen. Det skulle hun aldrig have gjort…

Anne og Even Holt: Sudden Death

Hjertelægen Sara Zuckerman er ikke ligefrem fodboldfan, og slemt er det derfor, da hun bliver ”tvangsindlagt” til at se Champions League-finalen mellem Bayern og Dortmund fra tilskuerrækkerne. Men… det bliver såmænd værre endnu. På banen falder en spiller om med hjertestop, Sara træder til og genopliver spilleren og opnår derved øjeblikkelig verdensberømmelse. Hun inviteres til London af en taknemmelig klubejer og genforenes her med sin gamle ven, Ola, der arbejder som Premier League-klublæge. Da det viser sig, at spilleren, Sara genoplivede, ikke er den eneste topspiller, der har problemer med pludselige hjertestop, kaster Sara og Ola sig over at komme til bunds i sagen.

Kan du ikke få nok af fodboldkrimier, så er der nedenfor nogle flere af slagsen.

Og har du lyst til at læse flere krimiartikler som denne samt få besked om alle de nye krimier, som vi indkøber i Københavns Biblioteker? Så tilmeld dig nyhedsbrevet 'Førstevælger - Krimispecial' allernederst i denne artikel.