Hvad er en læseklub?

Få svar på alle dine spørgsmål om læseklubber

En læseklub er en klub, hvis medlemmer mødes for at dele deres læseoplevelser med hinanden.

Der er ikke én rigtig måde at være i læseklub på. Faktisk er det næsten kun fantasien, som sætter grænser for, hvor, hvornår og hvor ofte man mødes i en læseklub.

Der er heller ikke regler for, hvordan man taler om bøgerne i en læseklub. Fx behøver man ikke at analysere dem, som man gjorde i skolen. Lige så ofte deler man sin oplevelse af, følelser ved og tanker om bøgerne.

Sådan finder og tilmelder man sig en læseklub

Icon Description

Vi tilbyder en lang række forskellige læseklubber. Få her et overblik over hvilke.

For nogle er det vigtist, at deres læseklub mødes i et bestemt område af byen. For andre er det vigtigste, hvilke bøger klubben læser. Derfor giver vi mulighed for at sortere i udbuddet af læseklubber, alt efter hvad der er vigtigst for dig.

Oversigt over vores eksisterende og åbne læseklubber

Sådan bliver man medlem af en læseklub

Når du har fundet den læseklub, du gerne vil være medlem af, retter du henvendelse til Københavns Bibliotekers læseklubkoordinator.

Hun sender dine kontaktoplysninger videre til den givne læseklubs tovholder, som vil kontakte dig indenfor 14 dage. I din mail til læseklubkoordinatoren skal du skrive, hvilken læseklub du gerne vil blive medlem af.

Skriv mail til læseklubkoordinatoren.

Finder du ikke en læseklub, der passer dig, har du også mulighed for at oprette en selv.

Sådan opretter man en læseklub

Icon Description

Fortvivl ej, hvis du ikke finder en læseklub til din smag. Det er nemt at oprette en. Læs her, hvad det kræver.

Når du opretter en læseklub, skal du udfylde en formular, bl.a. om hvor klubben skal mødes, og hvad den skal læse. Du kommer altså som udgangspunkt til at bestemme klubbens navn, mødetid og mødested, samt hvad I skal læse og diskutere i klubben. Vi anbefaler dog, at de andre medlemmer også får indflydelse, når klubben er dannet.

Udfyld formularen for at oprette en læseklub

Når du opretter en læseklub, bliver du automatisk kontaktperson til bibliotekets læseklubkoordinator, og hun vil kontakte dig for mere information.

Hvor og hvor ofte mødes en læseklub?

Icon Description

Læseklubber kan mødes på bibliotek, privat eller i offentlige rum.

Hvor mødes en læseklub?

Der er ingen regler for, hvor en læseklub mødes. Det kommer an på, hvor der er plads til, at man mødes, og hvilke rammer man vil have for læseklubben.

Er man interesseret i at sidde i på biblioteket, fx i udlånet eller i et særligt læseklublokale, så kontakt og spørg en vært på det givne bibliotek. Så kan værten hjælpe jer med at finde ud af, om det kan lade sig gøre. Vi anbefaler, at I spørger biblioteksværten, om det overhovedet er en mulighed, inden I lægger jer fast på en mødedag og et mødetidspunkt.

Hvis der ikke er plads på biblioteket, kan I overveje, om I skal mødes hjemme hos en af jer – måske kan værtskabet gå på skift. Men I kan også mødes, fx på caféer, i en park, på i skoven eller på arbejdspladsen.

Hvor ofte mødes en læseklub?

De fleste læseklubber mødes en gang om måneden, men hver enkelt læseklub kan frit fastsætte mødefrekvensen efter lyst og behov.

Fx mødes nogle klubber hver 6. eller 8. uge. Enten for at læseklubmedlemmerne mulighed for at læse andre bøger end dem til læseklubben, eller fordi de har for travlt til at læse en bog om måneden