Anmeldelser og anbefalinger

Ha ha! Katrines guide til de sjoveste krimier

Alle kunne godt lide de drabelige kriminalromaner – undtagen Jimmi, han ville hellere have en sjov krimi.

Af Katrine Skovgaard

Tags

Tema - Krimi

Måske er det vores hang til det tragikomiske, der gør at krimi- og humor-genren har fået så mange gode bog-babyer. Vi kender det både fra hyggekrimi-genren med sin tøhø-humor, men der er også satiriske krimier, der får os til at grine ”fordi det er sandt”.

Men lad os begynde med denne artikelforfatters yndlingsgenre – nemlig den hyggelige krimi. Noget der burde være selvmodsigende, men måske netop fungerer allerbedst, når det hele er bundet sammen af humor.

De af jer, der endnu ikke har stiftet bekendtskab med ”Torsdagsmordklubben”, bør straks reservere den første bog i serien om Elisabeth, Joyce, Ron og Ibrahim. Det er en mesterlig fortælling om fire mennesker, der bor i et senior-bofællesskab og mødes hver torsdag for at opklare gamle mordsager, men får opbygget sig evner i at blive viklet ind i alverdens mord og andre kriminelle aktiviteter. Det er især karakterernes store forskelligheder, der skaber humoren i disse bøger. Fx når Joyces evne til at fokusere på kageopskrifter og nytilflyttede mænd bliver sat skarpt op mod Elisabeths jernhårde erfaringer fra efterretningstjenesten.

I samme genre finder vi Marlow-klubben af Robert Thorogood, der også er hyggelig sjov. Også bøgerne om henholdsvis Dronning Elisabeth og Angela Merkel som detektiv falder i denne kategori.

Kriminalhistorier og humor kan også mødes i absurditeten – og drives det langt nok ud, kan man sprænge endnu flere rammer og måske komme til at bevæge sig over i science-fiction. Det er det, der sker i klassikeren ”Dirk Gentlys Holistiske detektivbureau” af Douglas Adams. Douglas Adams beskrev selv bogen som en spøgelses-gyser-detektiv-tidsrejse-romantisk-episk komedie. Og det er ret beskrivende for historierne om en mand, der forsøger at opklarer mord og andre mysterier efter et rumskib er landet på jorden. Det er en så absurd fortælling, at man ikke kan lade være med trække på smilebåndet over elektriske munke og et afhugget hoved cirkulerende på en grammofonplade.

Og for at blive i det lidt absurde, kunne vi jo kigge lidt på den finske humor. Bøgerne om forsikringsmatematikeren Henri Koskinen af Antti Toumainen er virkelig sjove. Henri har styr på tal – og ikke så meget på mennesker. Hans afdøde bror har styret legelandet med lidt hjælp fra mafialignende typer, og Henris forsøg på at få styr på det hele er både virkelig sjovt beskrevet, men også meget drabeligt og spændende. Der er jo fx scenen, hvor en mand bliver dræbt, da øret af en kæmpestor kaninfigur falder af. Henri tørre logiske sans sætter virkelighedens absurditet på spidsen.

Humor har det med at vende ting på hovedet, og man kunne måske som forfatter spørge sig selv: ”Kunne det være sjovt, hvis min detektiv kom til at begå mordet?” Det er præcis det, der sker i ”Finlay Donovan på kant med loven” af Elle Cosimano. Forfatteren Finlay har mange problemer, men de bliver kun større, da en kvinde overhører hende snakke om sin nye bog, og fejlagtigt tror, at Finlay er lejemorder og hyrer hende til at dræbe sin usympatiske mand. Finlays forsøg på at komme ud af det, ender dog ret så katastrofalt (og sjovt). Det er en bog om romantik, lejemord, gangstere, komplicerede mor-følelser og akavet humor.

For de af jer, der har mod på at kaste jer ud i det engelske sprog (og humor), så vil jeg anbefale jer at kaste jer over ”Murder your employer – McMarsters guide to homicide” af Rupert Holmes. Den kan være sjov, sådan lige at have liggende på sit skrivebord, hvis din chef kommer forbi, men det er også en ret sjov (fiktiv?) fortælling om en institution, der uddanner mordere til at dræbe alle de forfærdelige mennesker i verden. Bogen er delvist bygget op som en lærebog, men det er i de tre casestudier om ”underdogs” der får hævn og/eller frihed, at bogen virkelig kommer til live.

Bogen er tilgængelig på Ereolen Global på linket herunder:

Jeg håber, du kommer til at trække på smilebåndet over nogle af de her bøger. Og husk: Er du ikke allerede tilmeldt nyhedsbrevet om alle vores nyeste krimi-indkøb? Så kan du gøre det på nedenstående link. Så får du hver anden måned tilsendt artikler og lister over alle vores nyindkøbte krimier og spændingsromaner.