Månedens debutanter: Jenny Rossander & Ulrikke Bak

Foto: Bl.a. Josefine Seifert
Mød månedens debutanter, når Jenny Rossander og Ulrikke Bak gæster Københavns Hovedbibliotek den 3. september.
4. sal, "LIVE", Store scene
Hovedbiblioteket

Krystalgade 15
1172 København K

Det kan du opleve

Oplev den nyeste litteratur på Københavns Hovedbibliotek, når vi hver måned inviterer aktuelle, debuterende forfattere op på scenen til en samtale om deres første udgivelse, om vejen dertil og om deres tanker om litteratur. Månedens debutanter i september er Jenny Rossander og Ulrikke Bak.

Om bøgerne

Denne gang har vi to romaner på programmet, som begge handler om destruktive relationer:

• I Jenny Rossanders debutroman ’Jeg har tænkt mig at skrige hele vejen’ bliver en ung, kvindelig komponist hyret til en stor opgave på et teater. Her falder hun for den magtfulde og karismatiske instruktør, men ikke alt er lutter idyl. Snart begynder virkelighed og fiktion i form af teaterforestillingernes ulykkelige kærlighedshistorier at lyde sammen i komponistens liv. Romanen handler om alt fra magtforhold i kærlighedsrelationer til kunst og vanvid.
  • Ulrikke Baks kortroman ’Love Looks Bleak’ tæller blot 90 sider, men hvilke intense sider! Historien fortælles af kvinden Psalm, som netop er sluppet ud af et forhold med en mand, der enten ønsker hende tilbage eller død. Inden da har han kontrolleret hende og forfulgt hende, men hun har også været smigret over hans besættelse. Bogen fremstår som en slags forvirret, fortvivlet og forvitret bekendelse, mens kvinden forsøger at forstå, hvad der egentlig skete i relationen med ekskæresten.

Om forfatterne

• Jenny Rossander er af mange kendt som musikeren Lydmor. Hun har turneret over hele verden og udgivet en række anmelderroste albums. ’Jeg har tænkt mig at skrige hele vejen’ er hendes debutroman.
  • Ulrikke Bak er uddannet fra Forfatterskolen i 2022. Hendes skrivekarriere begyndte i modeindustrien, hvor hun har skrevet for magasiner i mange år. ’Love Looks Bleak’ er hendes debutroman.

Praktisk info

• Arrangementet foregår på LIVE på Københavns Hovedbibliotek. 4. sal, Store scene.
  • Arrangementet begynder kl. 17.00 og slutter omkring kl. 18.15.
  • Arrangementet er gratis og uden pladsbilletter. Bemærk, at udsynet til scenen er begrænset fra visse pladser. Derfor vi anbefaler, at man kommer i god tid. Vi åbner til salens siddepladser kl. 16.25.

Find vej

Fra Hovedbibliotekets Centralsal finder du sceneområdet på 4. sal på følgende måder:

• Tag elevatoren, som du finder på din højre hånd, når du træder fra Krystalgade ind i Centralsalen. Scenen er til højre, når du træder ud af elevatoren.
  • Tag trapperne som du finder på din højre hånd, når du træder fra Krystalgade ind i Centralsalen. Følg trapperne op til fjerde. Scenen er til højre, når du træder ud på etagen..
  • Følg rulletrapperne op til 3. sal. For enden af sidste rulletrappe går en trappe på din højre side op til 4. sal. Gå til højre for at komme til sceneområdet.