Anmeldelser og anbefalinger

Anmeldelse af ”Vitello går med kniv”’’

Her på Hovedbiblioteket har vi i denne uge haft besøg af en praktikant fra 7. klasse, der har anmeldt 'Vitello går med kniv' af Kim Fupz Aakeson.

Af Mille Gross Christensen

Tags

LÆS

Vitello bøgerne er børnebøger, som jeg og mange andre har fået læst højt som barn. ”Vitello går med kniv,” er i min mening en af de bedste. Den handler om drengen Vitello, som har set en film med en ”hård negl,” der går rundt med kniv og undertrøje på. Den hårde negl går rundt og siger grimme ting til alle han ser. Vitello synes manden i filmen er super sej, og beslutter sig derfor for selv at gå rund med kniv, og undertrøje og sige grimme ting til alle han ser. På hans vej møder han en sur hund, nogle stor drenge, og en tyk dame. Til sidst beslutter han sig for at det med at være barsk eller en hård negl, nok ikke lige er noget for ham.

Jeg synes at ”Vitello går med kniv” er en god og sjov bog, som jeg gerne vil anbefale til børn. Det kan både være en højtlæsningsbog, men også en letlæsningsbog til børn der er ved at lære at læse. Bogen har nemlig store bogstaver og letlæselig tekst og et billede på hver side. Den er sjov for børn, fx når moren giver Vitello en smørkniv i stedet for en brødkniv, og Vitello så siger, at en smørkniv er bedre end ingen kniv. Eller når Vitello kalder den tykke dame for en flodhest. Men den kan også være sjov for forældrene. Bogen har også et godt budskab, som er at man ikke behøver at være barsk, og sige grimme ting til folk.

Alt i alt vil jeg nok give den 4 ud af 5 stjerner som en højtlæsnings/letlæsningsbog til børn. På grund af bogens humor og budskab.

Vitello går med kniv
Vitello går med kniv