Forfatterfokus

Månedens forfatter - Peter Adolphsen om Ellepigen Pif

”Ellepigen Pif og 42 – den tavse Guru” er en blanding af folketro, fantasy og drama

Af Claus Vittus

Månedens forfatter Podcast

Forfatteren Peter Adolphsen debuterede i 1996 med Små Historier og lige siden er det blevet til en blanding af små tekster, romaner, vers og billedbøger for børn.

Hans fortællinger er ofte meget fantasifyldte universer, skæve fortællinger som baserer sig på utraditionelle ideer.

Hans bog ”Ellepigen Pif og 42 – den tavse Guru” fra 2024 blander for eksempel gammel dansk folketro om ellefolk ind i det moderne samfund. Ellepigen bor sammen med sin familie i et lyskryds i Ålborg. De bor i lyssignalerne og kassen med elektriske forbindelser. Samtidigt fortæller Peter Adolphsen historien om den amerikanske landinspektør Dennis, der tager et LSD-trip som åbner hans fantasi. Han vågner op ved et vejnummerskilt, hvor der står 42, og han tror at det er ”porten” til paradis. Derfor køber han den tomme grund og beslutter at leve der. Han bliver Phorty Two – den tavse guru.

Bogen skaber på underlig vis en forbindelse mellem den tavse guru i Arizona og den lille elle-pige i lyskrydset i Ålborg.

Hør Peter Adolphsen fortælle om sin historie i podcasten Månedens Forfatter.

Tilrettelæggelse og interview: Claus Vittus, Københavns Biblioteker

Musik: Mountain Air af Cody Francis