Børn og unge

Faglig fyraften: Børn og unges læsning i en digital tid

Hvilken betydning har digitaliseringen for børn og unges læsning? Hvad er ’The Bookternet’, og hvilke læsefællesskaber eksisterer på sociale medier? Dét og mere får du svar på, når Hovedbiblioteket inviterer til faglig fyraften om børns læsning i en digitaliseret verden.
Bibliotek
Hovedbiblioteket

Krystalgade 15
1172 København K
Danmark

På baggrund af et øget fokus på læsning og fordybelse i den offentlige samtale og den aktuelle offentlige debat om børn og unges skærmtid og færden på sociale medier, vil dette arrangement give et nuanceret billede af digitaliseringens betydning for børn og unges læsning.

Du får indsigt i digitaliseringens betydning for børn og unges læsevaner, viden om hvilke medier de læser på, og hvor de finder deres inspiration.

Arrangementet er særligt for dig, der arbejder med og/eller har interesse i børns læsning og medievaner samt for dig, der er forældre til en på 11-14+ år, som ønsker inspiration og indsigt i unges læse- og medievaner.

Du kan møde

• Gitte Balling / lektor på Københavns Universitet v. Institut for Kommunikation. Hendes forskning fokuserer blandt andet på digital læsning, unge og læsning og digital kultur. Gitte er lige nu involveret i et projekt, der undersøger, hvordan brugen af sociale medier og platforme som Booktube og BookTok forandrer, hvordan bøger bliver anbefalet, formidlet og læst.

• Niels Alberg / co-founder og direktør v. Will & Agency, der star bag rapporten ’Børn og unges læsevaner’ for Bogpanelet og Kulturministeriet. Med over 60 cases og store undersøgelser for både DR og Det danske Filminstitut i bagagen, har Niels stor viden om børn og unges medievaner og præferencer.

• Amanda Troldborg Loft Sandegaard / udviklingskonsulent v. Københavns biblioteker. Amanda er BA i lingvistik og cand.mag. i litteraturhistorie med speciale i børns sprog og litteratur.

Er du nysgerrig på mere?

Så kan du læse rapporten ’Børn og unges læsevaner - Kvalitativ undersøgelse af børn og unges læsning i en digitaliseret verden’.

Læs rapporten 'Børn og unges læsning'

Praktisk

Tidspunkt: Tirsdag d. 24. september kl. 17-18.30

Sted: 4. sal på Københavns Hovedbibliotek, Krystalgade 15, 1172 København K

Billetter: Arrangementet er gratis, men kræver tilmelding.

Reservér din billet via billetto