Københavns historie

Den emsige ælling - den unge H.C. Andersen

"Jeg vil være berømt, ellers bryder jeg mig ikke om at leve!" Hans Christian flytter hjemmefra – meget langt hjemmefra. Han vil blive til noget... noget stort!

Af Berit Freyheit

Podcast Bag om København

En 14-årig dreng på sit livs eventyr. Alene – og med kun 13 rigsdaler og et rejsepas på lommen – men med hovedet sprængfyldt af ambitioner. Hjertet svulmer af håb – for fine herrer i hjembyen, har vist hans talent interesse og endda præsenteret ham for kongen!

Jeg vil være berømt, ellers bryder jeg mig ikke om at leve!

Skal Hans Christian være balletdanser? Skuespiller? Eller skal han skrive teater? Og knækker han under den modbydelige skolegang?

Ydmyg, anmassende, forfængelig, snobbet, umiddelbar, sentimental, nærtagende, egoist, selvoptaget, hårdhudet, tyndhudet – pågående, krævende.

Alle disse tillægsord er i sin vorde, hvor vi begynder vores historie.

Musik og andre klip/medier brugt i episoderne

• Ove Sprogøe læser fra Den grimme ælling
  • Erik Mørk læser udrag af Mit livs eventyr
  • Danny Kaye fra filmen Hans Christian Andersen fra 1952

Kilder læst til episoden - udover litteraturlisten

Skrevet og fortalt af Berit Freyheit

I podcastserien ”Bag om København” præsenterer Københavns Biblioteker fortællinger, der pirrer nysgerrigheden og udvider din forståelse af København, af Danmark, af vores fælles fortid. Københavns historie er fyldt med drama, intriger, gys gru og kærlighed - og uforglemmelige skikkelser, der har formet ikke kun byen, men også resten af Danmark.

Perfekt til: Historieinteresserede, københavnere og byens gæster - og alle, der elsker en god historie

Historierne er skrevet og fortalt af Berit Freyheit for Københavns Biblioteker

Musik: Epidemic Sound