3 baggårde i Indre By

Der er noget fascinerende ved baggårde. Det kan godt betale sig at kigge ind bag porten når det er muligt. Nogle steder gemmer der sig spændende historie eller smukke baggårdsmiljøer. Her er 3 seværdige baggårde i Indre By.

Thorvaldsens Hebe

Skulptur af gudinden Hebe foran et tempel - i en københavnsk baggård

I en baggård i det indre København står Hebe foran et tempel markeret med fire søjler. Der må have boet en Thorvaldsens-fan i ejendommen for i porten er der desuden opsat fire medaljoner.

Den Hebe der står i baggården, er en kopi af Bertel Thorvaldsens Hebe fra 1806. Hvornår og af hvem statuen er opsat vides ikke, men Thorvaldsens Museum oplyser at det er "en version lavet efter Thorvaldsens død, og er altså ikke at betragte som et originalt Thorvaldsenværk." Men det gør ikke oplevelsen af baggården mindre.

Hebe finder du i baggården Ny Vestergade 1.

Admiral Gjeddes Gaard

Admiral Gjeddes Gaard er en af de ældste i København. Nogle gange er man heldig og porten står åbent. Kommer du ind i gården, kommer du ind i hyggelig lille oase med rindende vand og bindingsværksvægge. Gårdkomplekses, i dets nuværende form, er opført efter branden i 1728.

I baggården står en egetræsplade med huset historie. Den er opsat af Eddie Salicath der restaurerede bygningen i 1918.

Admiral Gjeddes Gaard ligger Store Kannikestræde 10.

Den forviste Lenin-statue

Statue af Lenin foran grøn træ, nederst i billedet ses kanten af et stakit

Hen over sommeren, er det blevet diskuteret, hvilke statuer vi skal have i gadebilledet. Efter murens fald i 1989 var der ikke mange, der forsvarede Lenin da han blev forvist til Arbejdermuseets baggård.

Lenin-statuen er skabt af Alexander Rukavishnikov. Statuen kom til Danmark som en gave til Sømændenes Forbund fra Sovjetunionen. I 1986 blev den opstillet på Tidens Højskole i Hørsholm.

I 1998 blev Lenin-statuen flyttet til Arbejdermuseet hvor statuen stadig står.

Lenin finder du i baggården Rømersgade 22.

Gudinden Hebe i en københavnsk baggård. Foto: Sune Hundebøll
12.08.20