Københavns historie

Karens Minde Aksen

Årets nybyggeri: Årets Bygningspræmiering blev afholdt hos Architecture Festival / CAFx. Her uddelte Københavns Kommune bygningspræmier 2024. Vinderen af publikumsprisen blev det grønne område Karens Minde Aksen, der er en del af byens klimatilpasning.

Af Sune Hundebøll

Bag om København - Kongens Enghave

"Det var et skarpt felt af nominerede til årets publikumspris. Karens Minde Aksen er et godt eksempel på, hvordan man løfter et helt byområde ved at kombinere funktion i form af skybrudssikring og et engagerende og inddragende byrum, der inviterer til kulturliv, hverdagsliv og sociale aktiviteter. Med sine stærke synergi mellem en nødvendig klimatilpasning og ønsket om et bæredygtigt, grønt, funktionelt og smukt byrum er Karens Minde Aksen med til at forme den by, vi kommer til at bo i i fremtiden", udtalte kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard (RV).

Karens Minde Aksen, entré fra nord. Foto: Sune Hundebøll, 2024.
Karens Minde Aksen starter på den sydligste ende af Sjælør Boulevard og fortsætter ned gennem området omkring Karens Minde Kulturhus - helt ned til Hf. Frederiksholm. Kort: Københavnerkortet.

3.705 borgere deltog i afstemningen, der blev afholdt på kommunes hjemmeside.

Karens Minde Aksen skal håndtere regnvand fra det omkringliggende kvarter. Her kan der tilbageholdes 15.000 kubikmeter vand. Parken dækker et område på 37.000 m². Ud over det rent praktiske, er parken blevet et hyggeligt, grønt område.

Bag projektet stod landskabsarkitekt Schønherr Landskab, mens Københavns Kommune og HOFOR var bygherre og Orbicon Leif Hansen samt WSP var ingeniører bag Karens Minde Aksen.

Sti gennem Karens Minde Aksen.

"Karens Minde Aksen er et flot eksempel på, hvordan skybrudssikring kan gå hånd i hånd med et lokalt kvarterløft og give en hel masse tilbage til området og beboerne. Karens Minde Aksen er fra dag ét blevet en succes, og det skyldes blandt andet den grundige borgerinddragelse, som er gået forud for dét projekt, som så mange i dag nyder godt af. Jeg er stolt af, at vores flotte projekt modtager endnu en pris, og hæderen skal naturligvis deles med vores mange samarbejdspartnere på Karens Minde Aksen og i lige så høj grad med sydhavnerne, som har lige så stor ære af den flotte løsning," sagde teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL).

Københavns Kommune har præmieret smukke bygninger, bymiljøer og anlæg siden 1903. Bygningspræmieringen lægger vægt på, at byggeriet tager udgangspunkt i stedets særlige karakter og bidrager til oplevelsen af København som en by med kvalitet i bymiljøet.

Ud over publikumsprisen, uddelte Bedømmelsesudvalget præmierer til seks ud af otte byggerier i årets bygningspræmiering. Det drejer sig om: BIG HQ, Nordøstamager Skole, Plads 23, Operaparken, Århusgade Kvarteret og Karens Minde Aksen.