Litteratur og lyrik

Bag om bøgerne: Don't Fear the Weird

Foto: Sara Galbiati / Anna Hechmann Knudsen
Få indblik i to forfatterværksteder og hør, hvordan man forener litteratur, psykiatri og livet som pårørende, når vi får besøg af forfatterne Sophie Kallehauge og Anna Hechmann Knudsen.
4. sal, "LIVE, Store scene
Bibliotek
Hovedbiblioteket

Krystalgade 15
1172 København K
Danmark

Det kan du opleve

Hovedbiblioteket inviterer nu til et helt særligt arrangement. I samarbejde med PsykInfo Region Hovedstaden er vi i år del af festivalen ’Don’t Fear the Weird’.

Derfor dykker vi ned i romanerne ’Forårssind’ af Sophie Kallehauge og ’Jeg vil gerne have at angsten bor et sted i haven, et sted i æblekrattet måske’ af Anna Hechmann Knudsen. Begge romaner handler om at leve med psykiatri og psykisk sårbarhed tæt på livet som hhv. pårørende og psykiatribruger.

I en samtale mellem de to forfattere bliver vi klogere på, hvordan bøgerne er blevet til, og hvorfor forfatterne skriver om psykiatri og psykisk sårbarhed.

Om forfatterne

• Sophie Kallehauge, f. 1991, er uddannet fra Forfatterskolen i 2019. Hun debuterede som forfatter i marts 2024 med romanen ’Forårssind’.
  • Anna Hechmann Knudsen, f.1986 er anlægsgartnerlærling og har en kandidat i dansk. Hun debuterede som forfatter i april 2024 med ’Jeg vil gerne have at angsten bor et sted i haven, et sted i æblekrattet måske’ i.

Om bøgerne

• ’Forårssind’ handler om den unge kvinde Lærke, hvis far har maniske perioder. Derfor er hun altid ekstremt opmærksom på alt, hvad han gør, og læser det meste som symptomer. Romanen beskriver rørende og indsigtsfuldt tilværelsen som pårørende.
  • ’Jeg vil gerne have at angsten bor et sted i haven, et sted i æblekrattet måske’ handler om et jegs ønske om at finde sin plads i en verden, der kræver så meget, og som føles på en helt masse måder. Romanen giver et bevægende indblik i, hvordan det kan opleves at leve med angst og depression.

Om 'Bag om bøgerne'

Hvordan bliver bøgerne, vi læser, til?

I arrangementsrækken ’Bag om bøgerne’ bliver vi klogere på bøgernes vej fra idé, over skriveproces, til udgivelse. Vi bevæger os ind i forfatternes skrivehuler, redaktørernes værksteder eller forlæggernes kontorer. Vi giver os god tid til at dvæle, nørde og være nysgerrige, og der er altid plads til spørgsmål fra publikum.

Praktisk info

• Arrangementet foregår på LIVE på Københavns Hovedbibliotek. 4. sal, Store scene.
  • Den 13. november, kl. 17.00-18.30.
  • Arrangementet er gratis og uden pladsbilletter. Bemærk, at udsynet til scenen er begrænset fra visse pladser. Vi åbner til salens siddepladser kl. 16.30.

Find vej

Fra Hovedbibliotekets Centralsal finder du sceneområdet på 4. sal på følgende måder:

• Tag elevatoren, som du finder på din højre hånd, når du træder fra Krystalgade ind i Centralsalen. Scenen er til højre, når du træder ud af elevatoren.
  • Tag trapperne som du finder på din højre hånd, når du træder fra Krystalgade ind i Centralsalen. Følg trapperne op til fjerde. Scenen er til højre, når du træder ud på etagen.
  • Følg rulletrapperne op til 3. sal. For enden af sidste rulletrappe går en trappe på din højre side op til 4. sal. Gå til højre for at komme til sceneområdet.