Københavns historie

København i koleraens tid

Du hører om en stinkende by, med åbne kloakker og rendestene fulde af lort – så dybe, at børn kan drukne i dem.

Af Berit Freyheit

Podcast Bag om København

Og det handler en bakterie, der smitter er gennem drikkevand eller madvarer, der er forurenet med afføring fra mennesker. Og mange smittede dør hurtigt – hvis de ikke får væske og salte nok.

’København i koleraens tid’ er første podcast i serien ’Bag om København’, hvor jeg fortæller historier fra byens lange fortid.

Koleraepidemien i København 1853 er et ganske interessant sted at begynde. Epidemien blev nemlig en skelsættende begivenhed i Københavns historie, som kom til at præge byens udvikling.

Skrevet og fortalt af Berit Freyheit

I podcastserien ”Bag om København” præsenterer Københavns Biblioteker fortællinger, der pirrer nysgerrigheden og udvider din forståelse af København, af Danmark, af vores fælles fortid. Københavns historie er fyldt med drama, intriger, gys gru og kærlighed - og uforglemmelige skikkelser, der har formet ikke kun byen, men også resten af Danmark.

Perfekt til: Historieinteresserede, københavnere og byens gæster - og alle, der elsker en god historie

Historierne er skrevet og fortalt af Berit Freyheit for Københavns Biblioteker

Musik: Epidemic Sound