Litteratur og lyrik

Månedens forfatter - Maja Lee Langvad om Tolk

Den dansk-koreanske forfatter skriver om at bevare forbindelsen til sin biologiske familie.

Af Claus Vittus

Podcast Månedens forfatter

Podcasten Månedens Forfatter er på én og samme tid en tur til Sydkorea, og en indføring i hvordan det som adoptivbarn er, at møde sine biologiske forældre og bevare forholdet til sin biologiske familie igennem mange år.

Forfatteren Maja Lee Langvad har i flere af sine udgivelser – digte og romaner – skrevet om adoption bl.a. Hun er Vred der handlede om et adoptionskritisk miljø. Hendes seneste roman hedder Tolk og handler om forholdet mellem en dansk-koreansk pige, der er i Korea og taler med sin biologiske familie, selvom hun ikke kan tale koreansk. Derfor er der en tolk med, og det har givet navn til romanen.

Maja Lee Langvad er født i Sydkorea, men blev 3 måneder gammel adopteret til Danmark og har siden boet i København. Hun debuterede i 2006 og fra 2007 boede hun i nogle år i Seoul i Sydkorea for at lære det samfund, hun stammer fra. Under sit ophold var hun en del af et adoptionskritisk miljø.

Vært & interview: Claus Vittus, Københavns Biblioteker.

Musik: Mountain Air, It´s been so Long - af Cody Francis