Anmeldelser og anbefalinger

EM: Fodboldbøger og forfatterlandshold - første halvleg

Så er der EM! Og i den anledning har BIBLIOTEKET udtaget et litterært landshold af danske forfattere til fabelagtige fodboldbøger. Danmark vinder EM, det er helt sikkert, men kan vi også blive europamestre i litteratur?

Af Felix Rothstein

Fodbold er verdens vigtigste ikke-vigtige ting og derfor har det smukke spil naturligvis også en vigtig plads i litteraturen. Og for at fejre, at det endnu engang er blevet slutrundetid, har vi udtaget et stærkt litteraturlandshold af forfattere, der har skrevet digte og romaner, hvor fodbold spiller en fremtrædende rolle. Nederst i artiklen har vi samlet links, så du kan låne (nogle) af de omtalte bøger.

Målmand

På mål har vi Bent Otto Hansen, forfatteren til krimien ’Mord på landsholdet’, hvor den talentfulde angriber Martin Sommer pludselig forsvinder, bedst som Morten Olsen vil udtage ham til sin landsholdstrup. Hvad er der mon sket? Før han debuterede som forfatter, kommenterede Bent Otto Hansen bl.a. Champions League på TV3. Og mens forfatterkarrieren aldrig tog fart, er han i dag én af landets allerbedste lydbogindlæsere!

Forsvar

Venstre back er Henrik Andersen (ligesom sin landsholdsnavnebror med den forfærdelige knæskade), hvis roman 'Beskyttelseszonen' handler om Martin, der undersøger moderens fortid i DDR da han selv bliver professionel fodboldspiller i Hansa Rostock. Højre back er Jacob Schweppenhäuser, der med den konceptuelle digtbog 'Jeres fodboldbog' har leveret noget af det mest interessante fodboldlyrik. I midterforsvaret skal Claus Nivaa - forfatter til fodbolddigtsamlingen 'Måltid' - og Benn Q. Holm - bl.a. berømt som forfatter til (FC)Københavner-romanen 'Hafnia Punk' - sammen forhindre modstanderens giftige angribere i at komme til store chancer. Benn Q.'s rutine vil blive særdeles vigtig her.

Midtbane

På kanterne har vi to forfattere, der ganske vist ikke har skrevet fodboldbøger - men dog fodbolddigte! Klaus Rifbjerg, der elles mest var til håndbold, har skrevet om improviseret gadespil blandt børn med en bold, der ikke var rund: "Alligevel kaldte vi den kuglen." Og Olga Ravn digt-rapporterede i Politiken fra VM 2014 og skrev bl.a. at "alle som har grædt / kender til vægten / af et trøstemål" til den ghanesiske angriber Asamoah Gyan. Centralt ligger Adam Drewes, der netop har udgivet sin montageroman 'Christian Eriksens fald' mens Danmarks vigtigste fodboldforfatter har fået rollen som 10'er, createur, holdets hjerne: Tage Skou-Hansen. Fodbold - og særligt AGF - spiller en tilbagevendende rolle i forfatterskabet og ingen har som han beskrevet gåturen op til et stadion inden kamp. Sollys gennem trækroner, lugten efter regn, forventningen, der sitrer i kroppen. Uh!

Angreb

Den dødsensfarlige angrebsduo består af Maria Gerhardt, der blev årets spiller i Dragør Boldklub i 1991 og som har skrevet både hårdt og blødt om fodbold og identitet i 'Amagermesteren' og esset Hans-Jørgen Nielsen, hvis suveræne generationsroman 'Fodboldenglen' med modificeringen af det ikoniske foto af Henning Jensen på omslaget, viser, at fodboldlitteratur slet ikke behøver at handle om fodbold.

På bænken

En rigtig slutrundetrup er jo aldrig komplet uden en bænk med supersubs, der kan afgøre kampe i sidste sekund. I EM-truppen er der blevet bænkplads til digter og AGF-fan Mads Mygind, der har skrevet en stribe EM-, VM- og Superligadigte - og til Peter Dürrfeld, hvis roman 'Bolden er rund' både handler om opvækst i 50'erne og Danmarks sensationelle 4-2-sejr over Sovjet på grundlovsdag 1985. Sidste mand på bænken er legendariske Knud Lundberg, der udover at skrive fremtidsromanen 'Det olympiske håb' også var fodboldspiller: Han spillede mere end 300 kampe for AB og vandt OL-bronze med det danske landshold i 1948. Samtidig var han også på landsholdet i basketball og håndbold. Han kunne nok trænge til en pause, derfor er han på bænken.