Den kræsne gentleman m/k

Trivial Pursuit-teamets ansvarlige for ‘det med kultur’

Berømte (formodede) kræsne gentlemen m/k i litteratur, film, historie og lignende:

• Elizabeth Bennett, ”Stolthed og fordom”

• Lisa Simpson, ”The Simpsons”

• Kathleen Kelly, ”You’ve Got Mail”

• Rory Gilmore, “Gilmore Girls”

• Belle, “Skønheden og udyret”

Stenbroshipsterens ældre, diffust modnere slægtning. Betragt bogverdenen som et supermarked og se: Hyggenyggeren koser sig ved de nuttede bagehylder, Kriminalfetishisten lister godbidder fra tag-selv-slikket. Den kræsne gentleman (m/k), derimod, finder du nonchalant browsende vinlageret; i skødesløs samtale med ostegrossisten om muligheden for at hjemtage en sending valençay til sin næste bogklub (”Meget uformelt, selvfølgelig; bare en lille soirée, n’est ce pas?”).

Følgelig tænker du måske: Er Den kræsne gentleman (m/k) en snob? Kun sekundært, i hvert fald; hovedsageligt er de dedikerede bogorme, hengivne tilhængere af livets store glæder og ambitiøse i deres læsning.

Gå til Den kræsne gentleman efter indsigter i årets Man Booker-shortlist, tips til hvilken bogcafé, der serverer den bedste flat white, og hvis du mangler en date til den der forfatteraften med Suzanne Brøgger.

Tre bibliotekstilbud til Den kræsne gentleman

Fem ideelle titler til Den kræsne gentleman m/k

Den kræsne gentleman m_k starterpack

Ikke enig - eller bare nysgerrig på flere typer?

Find alle læsetyperne her