Gravminder

30.10.23
Tag på rejse ind i litteraturen og døden med ny lydvandring på Vestre Kirkegård

Gravminder - en poetisk vandring mellem liv og død

'Gravminder' kan nu opleves gratis, og lige når det passer dig på Vestre Kirkegård, så hvilken bedre anledning til at komme afsted og besøge hele Københavns smukkeste kulturskat.
'Gravminder' er en atmosfærisk, litterær og historisk lydvandring skabt af Sydhavnens Bibliotek, hvor minder, skæbnefortællinger og begravede litterære sjæle vækkes til live. Så på med høretelefonerne og tag afsted på en rejse ind i litteraturens skød og dødens stille favn på Vestre Kirkegård.

Hvor vindene fortæller historier

Vestre Kirkegård er ikke bare et sidste hvilested. Den er et levende bibliotek, hvor begravede forfattere som Herman Bang, Tove Ditlevsen og Emil Bønnelycke stadig hvisker deres historier i vinden. Her resonerer deres ord, tanker og fortællinger blidt i al ubemærkethed.

Gennem interviews med litteraturforskere og lokale historikere har Sydhavnens Bibliotek skabt et utal af små fortællinger om dette, som er blevet spredt som aske ud over hele kirkekgården, og kan opleves ved at gå tilfældigt rundt på Vestre Kirkegård.

En frit tilgængelig lydvandring - lige når det passer dig

Lydvandringen er tilgængelig i Vestre Kirkegårds normale åbningstider og kan tilgås enten via appen Echoes.xyz eller ved et enkelt tryk her, mens du vandrer på kirkegårdens stier.

'Gravminder' er din gratis adgang til en stemningsfyldt vandring på Vestre Kirkegård. Følg stierne, opdag skjulte mausoleer, træd ind i skyggefulde kroge og lad historiens vingesus omslutte dig, mens du opdager de fortællinger, der hviler i på dette sted - Vestre Kirkegård - hele Københavns skjulte perle af kulturarv.

Lydvandringen er blevet til med støtte fra Områdefornyelse Bavnehøj.

Materialer