Bad, bomber og fattigdom

København er rig på historie, kultur, arkitektur og liv. Det afspejles af en stadig strøm af spændende bøger om byen - og de mange aspekter af livet i hovedstaden. Jeg har kastet nettet ud i bogstrømmet og har halet tre titler ind, der alle er værd at bruge tid på.

Vi bader i havnen. Det var utænkeligt da jeg flyttede til København i starten af 1990'erne. Men havnevandet er blevet rent nok til badning og vi har fået flere lækre havnebade. Tidligere, tilbage i 1800-tallet og starten af 1900-tallet bedede vi også i havnen.

Helen G. Welling har skrevet "Det badende København : fra søbad til havnebad". Bogen fortæller historien om de søbade, badeanstalter og havnebade som har fået københavnerne i vandet. I bogen beskrives godt 90 kur- og søbade. Det er omtrent 250 års badekultur som er uløseligt forbundet med Københavns og havneområdets udvikling,

"Selv om bogens emne er et ret specielt stykke byhistorie, er det lykkedes Helen G. Welling at gøre det københavnske badeliv gennem de seneste par århundreder til en interessant ny vinkel på hovedstadens historie – som forordet bemærker ”denne gang set fra vandoverfladen”. Og forfatterens ambition om, at samspillet mellem billedmateriale, tekst og gamle citater er appetitvækkere til videre læsning er opfyldt til fulde. Det er en velskrevet og rigt illustreret fortælling, der varmt kan anbefales”, skrev Poul Ulrich Jensen i anmeldelsen af "Det badende København" på Historie-online.dk.

Det var knap så fredeligt, som en tur i havnebadet, da København var centrum for et internationalt netværk af kommunister, der med hjemmelavede bomber angreb civile skibe. Målet for kommunisterne bomber var skibe der sejlede for det nazistiske Tyskland og de frustrerede da også Gestapo.

Freelancejournalist Thomas Hee har været en tur i Politiets Efterretningstjenestes arkiv og kaster i bogen, "Bomber for Stalin : da København var centrum for kommunistisk terror", lys over en periode i historien, hvor København var et central forbindelsespunkt for Sovjetunionens undergravende arbejde.

Fattigdom

Ph. d. i historie og arkivar ved Københavns Stadsarkiv Peter Wessel Hansen har skrevet "Den skjulte fattigdom : Skam, ære og nedtur i København 1750-1850". Bogen handler om 1700-og 1800-tallets København, der vrimlede det med folk på sultegrænsen. Fattigdom var ikke kun et problem for underklassen, men også for middelstanden. For de sidsnævnte handlede om at holde facaden, redde æren og fremstå som respektable borgere.

Peter Wessel har blandt andet studeret fattigbreve fra perioden for at finde historie om middelstandens fattig. Fattig hvor hvem trudselen om social social deroute dermest oversteg frygten for sult og sygdom.

Læs mere om bogen i artiklen Den skjulte fattigdom i 1700-tallets København.

Flere titler om fattigdom

11.03.24