Bøger om København 2023

Fra bogstakken: Hvert år udkommer nye spændende bøger om København. 2023 var ingen undtagelse. Jeg har fundet et udvalg et godt og bredt udvalg. Måske du kan finde en idé til en julegave, eller en bog til gode sofatimer.

Hovedstadsmetropolen

Storkøbenhavn, Københavnsområdet, hovedstadsområdet, hovedstadsregionen eller hovedstadsmetropolen... kært barn har som det siges, mange navne.

Henning Bro, tidligere stadsarkivar på Frederiksberg, udgav på forlaget Frydenlund et 3-bindværk om hovedstadsområdets udvikling fra midten af 1800-tallet og frem til 1990.

Henning Bro starter tilbage i det førindustriel København der var spæret inde bag en fæstning. Han beskriver metropolen udvikling til og med 1990'erne. I første bind af "Hovedstadsmetropolen : den danske byregion" undersøger Henning Bro de regionale rammebetingelser for hovedstadsmetrololens funktion som en byregion i tidsrummet 1850-1900.

"Hovedstadsmetropolen : den danske byregion" er et akademisk værk. Jeg kan kun tilslutte mig anmelderen på historie-online.dk der konkludere at man "fristes til at ønske, at de 1750 sider kunne blive skrevet igennem og i stærkt forkortet form blive udgivet til glæde for de mange danskere, der forholder sig historisk og politisk til Hovedstadsområdet og dets historie." Til de der har mod på de mange sider, er der meget at hente.

Hovedstadsmetropolens udvikling stopper ikke med Øresundsbroen og Ørestaden. Vi får satdig mere metro. Letbanen forventes at køre sin første tur i 2025. I 2018 præsenterede daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen og daværende overborgmester Frank Jensen planen om en ny ø: Lynetteholmen.

Her er det visionen, at der skal bo omkring 35.000 københavnere og der skal være et tilsvarende antal arbejdspladser.

Men er Lynetteholm nu en god idé? Det er det ikke alle der synes og projektet har mødt modstand for borgere såvel som nogle fagfolk.

I "Tænk os om : alternativer til Lynetteholm" giver en rækker forskere og praktikere alternative løsningsforslag på de udfordringer som Lynetteholm skal imødegå.

Gå en tur

At spadsere, vandre eller slentre gennem byen er en populær fritidssyssel for mange Nu præsentere jeg nogle af de nye bøger, som guider dig gennem byen og fortæller om det du kan se og opleve i byrummet.

Alle kender Dragespringvandet på Rådhuspladsen, men kender du springvandets forunderlige historie? I bogen "Dragespringvandet : historien om vandkunsten på Rådhuspladsen" fortæller Bonnie R. Mürsch og Jens Peter Munk historien om springvandet fra de første tanker i 1888 til genindvielsen af Dragespringvandet i sin fulde form og på en central plads på Rådhuspladsen i 2023.

Dragespringvandet på Rådhuspladsen. Foto: Fritz Theodor Benzen/Kbhbilleder.dk, ca. 1910–1920.

Fra Dragespringvandet på Rådhuspladsen er der ikke langt til Glyptoteket på Dantes Plads. Stedet arkitektur og bygningshistorie tages under lup i antologien "Glyptotekets arkitektur".

Lektør Kamilla Ane Petersen skrev: "Formfuldendt og helt igennem smuk udgivelse. Blandingen af poetiske og faglitterære tekster fungerer godt. Når man læser værket, er det som at bevæge sig rundt i de store, imponerende rum. Samtidig indeholder bogen mange informationer om Glyptoteket, så selv om man kender bygningen godt, er der meget ny viden at hente."

I Glyptotekets udstilling kan du fordybe dig i antikken. Du finder også antikken mange andre stede i København. Der er de originale genstande på museerne. Men det københavnske byrum er rig på antikke referencer i de klassicistiske og historicistiske bygninger. I bogen "Antikken i København" inviterer Johnny Thiedecke på en lystvandring i det antikke København.

Der er meget andet at kigge på i København. Med "111 grønne steder i København som du skal se” i hånden, kan du opleve hovedstadens mange nuancer af grønt.

Du kan “finde vej til udendørs oplevelser i parker, ved vandet og på legepladser, men også til skybrudssikrede byrum, bæredygtige byggerier, fællesskabsfremmende aktiviteter, gode genbrugsbutikker, klimabevidste spisesteder og meget mere”, hedder det i bogens forord.

"111 grønne steder i København som du skal se” er en del af "111 steder som du skal se"-serien.

I samme serie udkom "22 ture i Københavns omegn som du skal på" som bringer dig rundt i Storkøbenhavn.

Bag om København

Tilmeld dig nyhedsbrevet og bliv klogere på byen

Få fortællinger om Københavns historie, byens huse og livet i hovedstaden

Få viden om Københavns historie, byens huse og livet i hovedstaden

Virkeligehedens krimi

En sommerdag i 2022 åbnede en person ild mod handlende i Field's i Ørestad. Tre mennesker blev dræbt, flere blev såret og mange kom til skade under evakueringen af centeret.

I "En dag ad gangen : livet efter skyderiet i Field's” fortæller en række øjenvidner om deres oplevelser og om hvordan de er kommet videre med livet efter den traumatiske oplevelse.

En anden traumatisk dag i Københavns historie var den 22. juli 1985, hvor byen blev ramt af et voldsomt terrorangreb. To bomber sprang. En ved flyselskabet Northwest Orient Airlines’ kontor på Vester Farimagsgade og en ved synagogen i Krystalgade. En person blev dræbt og 27 blev såret.

I "Terror i København 1985" samler Anne Lea Landsted historie om dengang terroren ramte Danmark. Bogen afdækker efterforskningen efter terrorangrebet og lader nogle af de mennesker der var helt tæt på komme til orde.

I følge Hans Henrik Fafner der anmeldte "Terror i København 1985" på POV International kan det anbefales at læse bogen "både hvis man gerne vil underholdes på begavet vis, men ikke mindst, hvis man gerne vil lære noget om en dag, der rystede den tilsyneladende danske idyl."

Af blandet indhold

Her følger en liste af udvalgte titler der emnemæssigt stritter i alle retninger, men alle handler om København. Er det ikke nok til at mætte din (fag)litterære hunger, kan du selv gå på jagt i bogstakken med historie- og guidebøger.

06.12.23