Havnen, fabrikken og et gammelt foto

3 fra bogstakken: I dag har vi alle et kamera i lommen. Vi tager billeder at vores mad, fritidsaktiviteter og hvad vi nu passerer af interessante motiver. Sådan har det ikke altid været. Der var ét "det første foto" og der var det første foto optaget i Danmark. "Danmarks første foto" er titlerne på en bog, og er en de 3 titler ud af den stadige strøm af nye bogtitler på biblioteket.

Vi starter på havnen. Havnen er vores historiske port til verden og har altid været en betydningsfuld del af byen. De seneste årtier har havnen forandret sig. De store fragtskibe og handlen er væk. I stedet er kontorhuse og boligkarrer skudt op.

I bogen "Havnen i gamle dage" møder du havnearbejderne der arbejdede i Københavns Havn. Læs om deres arbejder og livet på havnen, der har ændret sig fra stykgods til containergods og fra muskelstyrke til gaffeltruck. Forfatteren har selv haft sin gang på havnen, hvor han havde sine første timer som løsarbejder i 1977.

Københavns Elektromotor Fabrik startede i baggården Vesterbrogade 27, hvor Hans Marius Nielsen (1870-1955) begyndte at producere elektriske motorer.

Bygningsfacade

Vesterbrogade 27. Foto: KB.dk.

Forfatterne Hans Trap er barnebarn til grundlæggeren Hans Marius Nielsen. Hans Trap blev den sidste daglige leder i familieforetagende inden det blev solgt til Trige-Titan i 1970 - hvorefter han blev direktør i det omdannede selskab KEF-Motor A/S.

"Hans Trap har skrevet selve historien om familien og dens virksomhed fra begyndelsen til enden. Det er blevet til en række gennemarbejdede analyser der sammen med glimt af nationens politiske og økonomiske historie har stor betydning for forståelsen af en væsentlig del af dansk industrihistorie i henved 100 år. ”Fabrikken” er et fornemt værk med gennemarbejdet layout, fine illustrationer, letlæselig tekst og ikke mindst gode oversigter over nationens og familiens historie", skrev Per Ole Schovsbo i anmeldelsen på Historie-online.dk (11. oktober 2023).

Foto fra 1840

Peter Faber tog et foto på Ulfeldts Plads (Gråbrødretorv) i 1840. Det er det første foto i Danmark og fotoet er udgangspunkt for Mette Kia Krabbe Meyers bog "Danmarks første foto", der er udkommet i serien 100 danmarkshistorier.

Bogen er skrevet af seniorforsker Mette Kia Krabbe Meyer der har en Ph.D. i Kunst og Kulturvidenskab med speciale i fotografi.

I bogens indledning skriver Mette Kia Krabbe Meyer: "I samtiden var det fuldstændig revolutionerende, at man kunne fremstille sådan et billede, og det gjorde en del mennesker kulrede. For hvordan var det muligt, at lyset, der faldt ind i en lille kasse med en linse, for evigt kunne efterlade så detaljeret og præcist et billede på en plade? Et motiv, der ikke forsvandt, når man lukkede hullet, men som kunne fikseres og bestå? Det var magisk. Det er det stadig, selv om de fotografier, vi tager i dag, er helt anderledes. Selv om de fleste i dag fotograferer digitalt, og lyset ikke længere påvirker en plade med en kemisk forbindelse, men en sensor med elektroder, så giver det stadig denne følelse af nærvær."

Gråbrødretorv anno 1840

Ulfeldts Plads, juni 1840. Foto: Peter Faber/Kbhbilleder.dk.

07.02.24