Sportspiktogrammer

Olympiske lege og Østerbros hemmeligheder. Københavns Idrætspark blev oprettet i 1911 og på Østerfælled anlagde man et stort anlæg med en række idrætsfaciliteter. Her finder man Danmarks første offentlige tennishal og første offentlige svømmehal.

Af Morten Lander Andersen, cand.mag. i historie og religion

Hidtil var det i militærregi at den slags kropslige udfoldelser foregik i byggede anlæg. Anlægget har en kraftig inspiration fra olympiske discipliner og udtryk. Rundt omkring det gamle anlæg står der græsk inspirerede statuer og i svømmehallen står også pæne græske bronzestatuer.

Masser af glade mennesker i Idrætshuset til noget der ligner en opvisning

Idrætshusets indvielse. Foto: KB.dk, 1914.

Nu har vi lige haft olympiske lege igen og når så mange nationers forskellige idrætsudøvere mødes, kræver det en god logistik. Derfor er sportspiktogrammer vældig praktiske. Enkelte figurer der viser vej til de forskellige discipliner i et enkelt formsprog. Søgninger på nettet fortæller at den historiske udvikling af sportspiktogrammer begyndte netop ved olympiader.

I 1936 da der afholdtes olympiade i Berlin, fortæller nettets store viden, at her så man sportspiktogrammer brugt første gang. Brugen og udformningen blev udvidet ved olympiske lege i 1948 i London og i 1964 i Tokyo. Men man skal faktisk helt frem til de olympiske lege i 1972 i München, inden sportspiktogrammerne var faldet helt på plads.

Indmarch med flag, tegnet med mursten

Udsmykning på Idrætshuset. Foto: Morten Lander Andersen, 2021.

Set i det lys er det helt besynderligt at se nærmere på idrætsanlægget på Østerbro. På den store centrale bygning i anlægget, Idrætshuset, finder man nemlig fine sportspiktogrammer. De er udformet af mursten og virker nærmest som murermesteren har hygget sig lidt med disse finurlige detaljer. Man ser forskellige gymnastiske discipliner i fuldt vigør. Man ser også både kvinder og mænd komme marcherende med faner og strakte ben hen mod hovedindgangen til huset. Der er endda sneget sig en gøende hund med!

Det virker ikke som et gennemtænkt system – for eksempel er der også en blomst formet af mursten over en dør. Men piktogrammerne her er også skabt før sportspiktogrammer blev opfundet, ifølge den gængse viden om emnet. Huset med piktogrammerne stod færdigt i 1914 – altså 22 år før man så sportspiktogrammer officielt først gang i Berlin. Man kan jo spekulerer på om de tyske arrangører har set piktogrammerne i København og set det åbenlyst smarte internationale sprog de talte.

Idrætshuset. Foto: KB.dk.
Af Københavns Biblioteker