Voksne

Kærlighedens by - Shadi Angelina Bazeghi om persisk poesi

29.05.24
Mød Shadi Angelina Bazeghi i samtale med Det Lilla Rum om persisk poesi og kærlighed som livsnødvendige principper.

Samtalen vil tage udgangspunkt i to ikoniske iranske digtere på tværs af syv århundreder: Sufimystikeren Rumi og den modernistiske pioner Forugh Farrokhzad. Der vil være oplæsning af Rumis digte i Bazeghis nyoversættelse og mulighed for at stille spørgsmål.

Shadi Angelina Bazeghi er digter, underviser, oversætter og en del af redaktionsrådet bag det tværnordiske tidsskrift Kritiker. Hun er født i Iran i 1974 og kom til Danmark i 1986, mens krigen mellem Iran og Irak hærgede. Hun har oversat vigtige iranske forfattere til dansk, og hendes egne digte undersøger bl.a. krigens og undertrykkelsens væsen og eksilerfaringen som menneskeligt vilkår. Hendes poesi bærer præg af fragmenter, gentagelser, (narrative) forskydninger og flerstemmighed.

Udgivelser:
Vingeslag, Gyldendal, 2015.
Flowmatic, Gyldendal, 2020.
Udvalgte oversættelser:
Lorde, Audre: Der er ingen ærlige digte om døde kvinder. OVO, 2019.
Lorde, Audre: Din tavshed kan ikke beskytte dig: udvalgte essays fra Sister outsider. Mindspace, 2020.
Hedayat, Sadeq: Den blinde ugle. Ovo Press, 2023.
Farrokhzad, Forugh: Kun stemmen bliver tilbage. Poesi og biografi. Gyldendal, 2013.

Samtalen er kurateret af Det Lilla Rum i samarbejde med Icorn, Nørrebro bibliotek og Blågårdens Bibliotek. Det Lilla Rum er en queer-feministisk boghandel og litterær platform på ydre Nørrebro.

Arrangementet er gratis og finder sted på Blågårdens Bibliotek.