Havet i litteraturen - anbefalinger til klassikere

Bliv klogere på forholdet mellem litteraturen og havet og dyk ned i klassikere som Herman Melvilles "Moby Dick" eller flyd med i Virginia Woolfs stream of consciousnesstekst "Bølgerne".

Havet udøver en forunderlig tiltrækning på os. Dets fjerne horisonter lokker med en ny verden af frihed og eventyr. Vi fornemmer intuitivt, at vi har vores oprindelse i havet. Og så tiltrækkes vi også af de destruktive kræfter, der altid lurer i havet.

Få et indblik i, hvordan litteraturen gennem tiden har skildret forholdet mellem mennesket og havet i denne artikel af Søren Frank, lektor i international litteraturhistorie på Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet.

Læs artiklen litteraturen og havet på Litteratursiden.dk.

Har du ikke allerede læst disse klassiskere, der alle har havet som omdrejningspunkt eller inspirationskilde, så venter der store læseoplevelser!

Se mere om temaet vand

Få flere litteraturanbefalinger i nyhedsbrevet Litterær Luksus