Larmen på Strøget

I august 1965 marcherer en broget skare ned ad Strøget i København med folk- og gadesangeren Cæsar i spidsen. De demonstrerer for ytringsfrihed på den kun få år gamle gågade: Gadesangere og gademalere skal have lov til at være i fred for politiet.

Drenge og piger med cowboybukse-lår,
Bare tæer og Beatles-hår,
Samles flokkevis på Amagertorv,
Ved det store stygge Storkespringvand.
(Sang af Cæsar, tekst Thøger Olesen)

En fredelig solskinshverdag i 2023 har jeg lavet en interviewaftale ved Storkespringvandet på Amagertorv midt på Strøget. Jeg er i god tid, så jeg kan gøre mit radioudstyr klar til interviewet, der skal blive til en podcast.

Ved siden af mig er en ung fyr også i gang med at forberede sig. Han har sin guitarkasse med sig. I starten lægger jeg ikke mærke til ham, da han står på den anden side af springvandsfontænen.

Dissing, Nash og Cæsar

Jeg venter på forfatteren Henrik Marstal der har skrevet en bog om 1960ernes folk-musikmiljø i København.

Ali-bali, ali-bali, bi,
Luk nu dine øjne i.
Vi går aldrig mere forbi,
Det store stygge Storkespringvand
(Sang af Cæsar, tekst Thøger Olesen)

I august 1965 var Storkespringvandet centrum for en demonstration for ytringsfrihed med kendte kunstnere som Jørgen Nash, Jens Jørgen Thorsen og ikke mindst musikere som Povl Dissing, Benny Holst og Cæsar.

De ønskede alle sammen at have lov til at spille deres musik, lave deres kunst og sælge deres billeder på Strøget. Uden at blive smidt væk af politiet.

Den begivenhed har givet titel til den nye bog "Larmen på Strøget".

Da jeg går i gang med interviewet med Henrik Marstal , så går den unge mand på den anden side af springvandsfontænen i gang med at spille guitar. Han hedder Anders Maltesen finder jeg senere ud af.

- Pludselig mærker man traditionen, siger Henrik Marstal med et stort smil, da musikken går i gang.

Politiet stopper musikken

Storkespringvandet er et vigtigt symbol på den gryende ungdomskultur i midten af tresserne, der senere blev til hippiebevægelse. Dengang mødtes mange unge på den nye gågade. De var optagede af at dyrke andre værdier end dem som blev lagt ned over dem.

- Det vi hører her er præcis den samme stemning som der var i midten af tresserne. Folk sad og spillede guitar og sad ned og foretog sig ingenting.

- Man var vant til at unge gik i skole eller på arbejde, og derfor var det provokerende. De havde hår ala Beatleslængde, og de gik i cowboybukser.

Her stopper mit interview med Henrik Marstal, fordi der kommer en politibetjent og stopper musikeren Anders Maltesen.

- Vi er fuldstændig tilbage i midten af tresserne, griner Henrik Marstal.

I midt-tresserne var det forbudt at spille på Strøget, og butiksejerne ville gerne slippe for de sælgende kunstnere. Derfor var politiet begyndt at anholde gademusikanterne blandt andre folkemusikeren Cæsar, der ofte spillede tæt ved Storkespringvandet.

Byens stemning er så hjertevarm,
Men på Strøget er der larm.
Nogen får tæv af lovens lange arm,
Ved det store stygge Storkespringvand
(Sang af Cæsar, tekst Thøger Olesen)

Forsiden på Henrik Marstals nye bog "Larmen på Strøget" er et foto af to politibetjente og folkesangeren Cæsar. Cæsar fik sit store gennembrud med sangen ”Storkespringvandet” som kom nogle måneder efter demonstrationen i august 1965.

Gademusikanterne blev tvunget væk fra Strøget i 60erne. På samme tid var der et opblussende musikmiljø omkring folkemusikken. Der var gengangere fra gademusikanterne, og f.eks. den kendte amerikanske folkemusiker Arlo Guthrie som både spillede på Strøget og på musikklubben Vise Vers Huset. I tresserne var der et utal af musiksteder med folkemusik som Purple Door, Folkeklubben, Gold Digger, Gadespejlet , Imikroskopet og Cabaret. Det miljø beskrives indgående i Henrik Marstals bog, der også fortæller de kuriøse historier om f.eks. Paul Simon, der spillede sammen med Stig Møller.

I dag i 2023 er der dog gademusikanter igen, men de kommer ikke ud af et stærkt dansk musikmiljø. Anders Maltesen som jeg mødte på Strøget under optagelsen til podcasten BogDate om "Larmen på Strøget" er omrejsende gademusikant som også har en profil på Spotify. Hans møde med politiet på Strøget var langt mere positivt end hvad Cæsar mødte i 60erne.

- Politibetjenten var flink nok og fortalte mig, at jeg godt måtte spille ved Storkespringvandet, men bare på andre tidspunkter. Eller jeg kunne gå ned på Kongens Nytorv eller Rådhuspladsen, hvor jeg må spille hele dagen.

Larmen på Strøget

Hør podcasten "Larmen på Strøget" (BogDate 22) produceret og tilrettelagt af Claus Vittus.

BogDate 22: Larmen på Strøget

13.03.23