Hvordan kan vi styrke læsemotivationen hos læseudfordrede børn og unge?

13.02.24
Onsdag d. 6.marts kl.19.00-20.00 sender Københavns Biblioteker Faglig fyraften om ordblinde og læseudfordrede. Se med, når vi undersøger, hvordan lærere og forældre kan arbejde for og med børn og unge med ordblindhed eller andre læsevanskeligheder. Få inspiration, og find gode bøger i denne artikel skrevet af Nanna Gregersen, bibliotekar med særlig viden om læsevejledning og startlæsning.

Børn og unge med ordblindhed eller læseudfordringer skal som alle andre børn og unge gennem hele skolelivet styrke læsekompetencen for at kunne forstå, bruge, reflektere over og forholde sig kritisk over for litteraturen – og bestemt også for at få uforglemmelige oplevelser med den.

Ikke kun selve afkodningen – dét at kunne sætte bogstavernes lyde sammen til ord – spiller en stor rolle i arbejdet med at blive en stærk læser: Et bredt ordkendskab og evnen til at koncentrere sig er lige så vigtige kompetencer. Med denne viden i baghovedet bliver det pludselig soleklart, at lydbøger også styrker læsekompetencen og dermed ’tæller med’ i det samlede læsetræningsregnskab. Så at tilbyde alle børn og unge – ikke kun dem med læsevanskeligheder - at lytte til en bog er lige til højrebenet som et supplement til den læsetræning, hvor man har øjnene nede i en bog.

For, ja, læsning med fokus på afkodning er helt væsentlig, når man skal styrke sin læsekompetence. Børn og unge med ordblindhed kæmper netop især med afkodningsdelen af læsningen.  Og de nederlag, der ofte følger med denne vanskelighed, kan medføre en svækket koncentrationsevne, fx pga. frustration eller manglende motivation. Barnet eller den unge kan helt miste modet på læsetræningen. Og med færre møder med litteraturen styrkes ordkendskabet ikke i tilstrækkelig grad. Afkodningsvanskeligheden kan så at sige ’smitte’ de områder, som oprindeligt ikke voldte barnet eller den unge vanskeligheder.

Man kan have læsevanskeligheder og ordblindhed på forskellige niveauer. Men uanset graden, kan forældrene, lærerne, læsevejlederne og ordblindelærerne omkring disse børn og unge støtte barnets fokus både på den tekniske del - fx læsetræning og hjælp til brug af digitale hjælpemidler - og på den psykologiske del – barnets og den unges mindset. Man kan jo som bekendt bringe hesten til truget, men ikke tvinge den til at spise.

Er du interesseret i at vide mere om læsevanskeligheder og ordblindhed hos børn og unge, skal du se med onsdag 6.marts kl.19, hvor bibliotekar Nanna søger grundig viden hos sine to gæster om, hvordan lærere og forældre kan styrke læsemotivationen hos børn og unge med ordblindhed eller andre læsevanskeligheder: Hvad vil det fx rent teknisk sige at have læsevanskeligheder og ordblindhed - og hvad er forskellen egentlig? Er det tilstrækkeligt kun at træne brugen af læse- og skriveteknologi (LST) i skoletiden? Eller har mit barn gavn af - ud over selve læsetræningen - at træne brugen af LST hjemme? Hvordan tilrettelægger jeg min undervisning, så den inkluderer elever med læseudfordringer og ordblindhed? Hvorhenne på folkebiblioteket finder jeg børne- og ungdomslitteratur, der egner sig til læseudfordrede? Efter hvilke kriterier bør jeg udvælge bøgerne?

I studiet sidder Vibeke Sønderberg Asmussen, der som lektor på Københavns Professionshøjskole uddanner kommende læsevejledere og ordblindelærere. Sammen med Vibeke sidder Mie Askjær Midtgaard, læsevejleder, ordblindekonsulent og én af de to forfattere til bogen 'Ordblindes vej til mestring – en praktisk guide til indsatsen for ordblinde elever', som understreger vigtigheden af også at fokusere på de sekundære følger ved ordblindhed.

Programmet er særligt for dig, der er fagperson i grundskoleregi, forælder til et barn/ung med læseudfordringer eller ordblindhed - og til dig med interesse i børns læsning.

Vi går LIVE på Facebook-profilen Københavns Børnebiblioteker. Efterfølgende vil videoen blive liggende, så du kan se den igen og igen.

Se med onsdag d. 6. marts kl. 19-20.00 på Facebook

Bogliste

Få inspiration til bøger til børn og unge med ordblindhed eller læsevanskeligheder i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen. Øverst finder du bøger til læsere, der skal træne at læse tekster med flest korte ord fordelt på start, begynder og øvet, dernæst bøger til de mere trænede læsere og til sidst gribende fortællinger med lavt lix-tal og alderssvarende temaer til unge læsere.

Brug de direkte links til at bestille alle bøgerne vi taler om, så du kan blot læne dig tilbage, nyde anbefalingerne og blive klar til din næste børnebogsoplevelse.

Nye læsere - Start, begynder og øvet

Startlæsning anbefalet til og med 4. klasse.

Læsning anbefalet til begynderlæsere i 3.-5. klasse.

Læsning anbefalet til de mere øvede begynderlæsere i 3.-5. klasse.

Mellemtrinnet

Gode bøger til læsere på 3. til 6. klassetrin.

Bøger til unge

Gode fortællinger med lavt lix-tal og alderssvarende temaer til unge læsere.

Bøger i serien #UNGLETLÆST af forlaget Turbine.