Vi elsker bøgers novellekonkurrence 2024

14.03.24
Årets novellekonkurrence er veloverstået og vinderne blev hyldet til den store præmiefest under Vi elsker bøger festival-festival.

Som altid var der som en del af Vi elsker bøger børnelitteraturfestival en novellekonkurrence for de 11-14-årige. Og temaet var, ligesom til dette års festival, ”naturen”. Men i hvilken genre man skriver og hvordan man i øvrigt fortolker temaet, er helt op til de unge skribenter. Og selvfølgelig blev der også i år afholdt to gratis skrivebootcamps, hvor forfatterne Marie Louise Cornelius og Sofie Boysen, også konkurrencens hårde, men retfærdige dommere, delte tips og tricks til unge, så de kunne skrive lige præcis den novelle de drømte om.

I år fik vi over 40 fantastiske noveller til konkurrencen og som noget nyt var der indført kategorier med hver én vinder. De fem afslørede vi i efteråret 2023 og de sidste fem først til selve præmiefesten. Du kan læse vindernovellerne ved at klikke på dem nedenfor.

Årets vinderkategorier og vindere

Bedste titel

Vinderen er Marie på 11 år med novelle Naturninjaerne

Læs Naturninjaerne her

Historien, der fik os til at fælde en tåre

Vinderen er Julia på 11 år med novellen Frøet

Læs Frøet her

Bedste slutning

Vinderen er Eva på 11 år med Ruinen

Læs Ruinen her

Bedste univers

Vinderen er Ida Marie på 13 år med novellen Adam og Evalina – de første og de sidst.

Læs Adam og Evalina – de første og de sidste her

Bedste plottwist

Vinderen er Lea på 12 år med novellen Blågrønne fisk og andet godt fra havet.

Læs  Blågrønne fisk og andet godt fra havet her

Bedste brug af tema

Vinderen er Noelle på 14 år med novellen Hvor er træet?

Læs Hvor er træet? her

Bedste sprog

Vinderen er Sne på 13 år med novellen Det velkommende ubehag af dødens natur.

Læs Det velkommende ubehag af dødens natur her

Mest originale tekst

Vinderen er Astrid på 13 år med novellen Havens dybe indvolde.

Læs Havens dybe indvolde her

Bedste karakter

Vinderen er Sidsel Marie på 14 år med novellen De lækre svaner.

Læs De lækre svaner her

Bedste historie

Vinderen er Frederikke på 12 år med novellen Vinterhvisken.

Læs Vinterhvisken her

Fest og fejring

I år blev festen afholdt i den smukke Glassal i Kvarterhuset og meget passende lyste martssolen ind i salen og på alle de seje deltagere, for naturligvis var alle deltagere i konkurrencen inviteret, uanset om man havde vundet i en kategori. Og helt ærligt, så er det uanset om man vandt eller ej, en vild, vild bedrift at have skrevet en novelle med begyndelse, midte og slutning, som dommer Marie Louise Cornelius også pointerede, og derfor skal man naturligvis med til fest og blive klappet af og spise af den enorme kage.

Ud over at de dygtige vindere og deres familie og venner kunne møde de andre deltagere og modtage folkets hyldest, og deres præmier, så havde vi i år inviteret forfatter og skriveunderviser Saynab Farah Dahir og forfatter Lise Villadsen til at fortælle om det at være forfatter og give deres bedste tips og tricks til de fremmødte, der også kunne stille spørgsmål. Alt i alt var det bare en fantastisk præmiefest og afslutning på novellekonkurrencen, og vi kan næsten ikke vente med at komme igang med næste års novellekonkurrence.

Tusind tak til alle der deltog i vores novellekonkurrence, vi håber I vil være med igen til næste år. Og KÆMPE tillykke til alle vinderne.

Vil du skrive med?

Er du mellem 10-18 og synes det med at skrive lyder spændende, eller kender du én der gør, så kan du se mere om vores skrivehold for unge, nemlig Forfatterspirernes Skriveklub her Forfatterspirernes skriveklubber | Københavns Biblioteker (kk.dk) og tilmelde dig vores nyhedsbrev her Nyhedsbrev | Københavns Biblioteker (kk.dk), så får du at vide, hvornår der er tilmelding til de hold, der starter efter sommerferien.