Mad og mennesker i litteraturen

Maden spiller også en stor rolle i litteraturen, og ofte kan man læse værker, der fortæller så indlevende og detaljeret om mad, at læseren får stimuleret både smags-, syns- og følesansen.

I forbindelse med temaet Maden mellem os vil bibliotekerne præsentere dig for litteratur, som har det til fælles, at maden og fællesskabet har en stor betydning i handlingen, og du vil opleve spændende og anderledes litteratur, som vil stille din litterære sult på en helt ny måde.

”Men da Mrs. Hussey havde travlt med at komme ud og skændes videre med manden i den blårøde bluse, der stod og ventede, og da hun tilsyneladende kun opfattede ordet musling, for hun hen til en dør, der stod åben ud til køkkenet, og mens hun skrålede ”en musling til to,” forsvandt hun. ”Tror du én musling kan gøre os mætte, Queequeg?” spurgte jeg. Den triste udsigt blev dog modsagt af varme og krydrede dufte fra køkkenet, og da den dampende chowder kom ind, blev mysteriet på herligste vis opklaret. Hør blot, kære venner! Den var lavet på lækre små muslinger, ikke meget større end hasselnødder, og blandet med knuste beskøjter og små stykker saltflæsk; dertil masser af smør og overdådigt tilsmagt med salt og peber.”

Værket Moby Dick af Herman Melville er et godt eksempel på en detaljeret beskrivelse, som får tænderne til at løbe i vand. Når man først én gang har bidt mærke i, hvor ofte måltidet og maden er omdrejningspunkt i litteraturen, opdager man, at maden rækker langt ud over det essentielle og ernæringsmæssige behov.

Bon appétit!

Oprindeligt skrevet af Aalborg Bibliotekerne.