Foto: hhv. Iben Mondrup og Frej Rosenstjerne

LIVE, 4. sal
Voksne
Litteratur og lyrik

Bag om bøgerne: En romans tilblivelse fra idé, over skriveproces, til udgivelse

08.05.24
Hvordan bliver bøgerne, vi læser, til? Og hvorfor er det netop disse bøger, der bliver skrevet og udgivet?

I arrangementsrækken ’Bag om bøgerne’ bliver vi klogere på bøgernes vej fra idé, over skriveproces, til udgivelse. Vi bevæger os ind i forfatternes skrivehuler, redaktørernes værksteder og forlæggernes kontorer.

Det kan du opleve

Til første udgave af 'Bag om bøgerne' får vi besøg af forfatter Viggo Bjerring og hans redaktør og forlægger Christel Sunesen. De skal tale om Viggos seneste romaner 'Verdenshjertet' og ’Hjertets geometri’ – om hvad romanerne handler om, og hvordan de har samarbejdet om deres tilblivelse. For hvordan håndterer en redaktør, når en forfatter "gakker" ud med vilde idéer om vanvittige fremtidsscenarier?

Med det afsæt forsøger vi at tage temperaturen på litteraturscenen i Danmark og diskutere, hvad litteraturen kan, og hvordan den trives.

Gæsterne og bøgerne

I sine seneste romaner har Viggo Bjerring skrevet såkaldt spekulativ fiktion. Det vil sige fiktion som spekulerer over, hvordan verden også kunne have set ud eller komme til at se ud. Fx ved at fabulere over videnskab og teknologi og sætte mulige tendenser i nutiden eller scenarier for fremtiden på spidsen.

’Verdenshjertet’ handler blandt andet om kunstig intelligent. Hovedpersonen Mads opdager nemlig en computer, som kan skrive litteratur og måske endda skabe hele simulationer af virkeligheden. I sin nyeste roman, opfølgeren 'Hjertets geometri', fortsætter Viggo Bjerring med at udforske konsekvenserne ved kunstig intelligens samt simulationsteorierne. Men igen går han helt nye og ufordusigelige veje, hvilket gør forfatterskabet til noget helt særegent for dansk litteratur.

Taler man om dansk litteratur, må man også at tale om Christel Sunesen. Hun har stiftet forlaget Ekbátana, der udgiver primært ny dansk litteratur og tværkunstneriske værker – altid under mottoet: Altid gode bøger før gode penge. Og så står hun bag både internetboghandlen Mikrofest og litteraturfestivalen Lille Bogdag.

Praktisk info

• Arrangementet er d. 8. maj klokken 17.30 på Københavns Hovedbiblioteks 4. etage "LIVE".
  • Arrangementet er gratis og uden pladsbilletter. Bemærk, at udsynet til scenen er begrænset fra visse pladser. Derfor anbefaler vi, at man kommer i god tid.

Find vej

Fra Hovedbibliotekets hovedindgang kan du finde 4. etage på følgende måder:

• Tag elevatoren på din højre hånd, når du står med ryggen til Krystalgade.
  • Tag trapperne på din højre hånd, når du står med ryggen til Krystalgade.
  • Tag rulletrapperne op til 3. etage. For enden af sidste rulletrappe går en trappe på din højre side op til 4. etage.

Materialer