Lærke Posselt

Foredrag og debat

Peder Frederik Jensen taler om at rejse til Afrika

17.06.24
Hør Peder Frederik Jensen tale om en rejse til Afrika d. 17. juni kl. 17.30 på Københavns Hovedbibliotek, 4. etage, og bliv inspireret til at tænke med.

Kommer håbet i en klimakrise fra uventede kanter? Steder, som den rige verdens lyskegle ikke lyser op? Hvad vil det sige at være oprindelig? Findes man kun, hvis man ejer sit eget sted? Hvorfra kommer længslen efter de rige landes forbrugskultur og spejlverdener?

På en rejse til Central- og Vestafrika møder forfatter Peder Frederik Jensen og fotograf Anders Rye Skjoldjensen mennesker, som helt konkret er påvirkede af klimaforandringer. Ligesom Baka-kvinden Doku Marie Georgette, som bor med sin familie ved vejen tæt på regnskoven i Cameroun. Hun har altid levet fattigt, men aldrig, som nu, sultet. Nu hvor regeringen med støtte fra Verdensbanken fælder skovene, og de oprindelige folk er udelukket fra naturreservaterne.

Forfatter Peder Frederik Jensen har rejst i Afrika over flere omgange og er optaget af at fortælle om de virkelige liv og mennesker, han har mødt, som på helt håndgribelige måder er forbundet med os, der lever helt andre liv.

Peder Frederik Jensen debuterede med romanen ”Læretid” og har siden udgivet både en digtmonolog og flere romaner og senest ”Rans vilje”, som er nomineret til DR’s romanpris. Han skriver ofte fra forskellige udkanter og er som sådan en anderledes stemme i dansk litteratur.

Forfattere taler om

Oplægget er en del af Forfattere taler om, hvor Københavns Hovedbibliotek inviterer en række forfattere til at fortælle om det, de er optaget af lige nu, og sammen med os tænke med på tidens store emner.

Praktisk info

• Arrangementet foregår på Københavns Hovedbiblioteks 4. etage "LIVE".
  • Arrangementet er gratis og uden pladsbilletter. Bemærk, at udsynet til scenen er begrænset fra visse pladser. Derfor anbefaler vi, at man kommer i god tid.

Find vej

Fra Hovedbibliotekets hovedindgang kan du finde 4. etage på følgende måder:

• Tag elevatoren på din højre hånd, når du står med ryggen til Krystalgade.
  • Tag trapperne på din højre hånd, når du står med ryggen til Krystalgade.
  • Tag rulletrapperne op til 3. etage. For enden af sidste rulletrappe går en trappe på din højre side op til 4. etage.