Peter Øvig om Dem der ikke Tier

Forfatteren Peter Øvig har skrevet en dokumentarisk bog om seksuelle overgreb og voldtægt på danske børnehjem.

Hør podcasten

Tilbage i Tarm

Børnehjemmet Solgården i Tarm er en af de to cases, og i oktober 2023 tog Peter Øvig til Tarm for at holde et foredrag for en stopfyldt festsal på Vestjysk Gymnasium. Podcastredaktør Claus Vittus fulgte med.

Tavshedkultur

I bogen Dem der ikke Tier fortæller tidligere børnehjemsbørn om, hvad de blev udsat for af voldtægt og overgreb på primært de to børnehjem Solgården i Tarm og Det Kongelige Opfostringshus ved Helsingør.  Historier som ingen lyttede til i 60erne og 70erne og som stadig er omgærdet af en tavshedskultur.

Politiet afviste pigerne

Til stede ved  forfatterarrangementet i Tarm var nogle af de børnehjems piger fra Solgården der dengang forsøgte at gå til politiet og fortælle om voldtægt og overgreb.

En af dem der var gået til politiet dengang var en i dag 77-årig kvinde, der sad  på anden række. Hun blev anbragt på Solgården, da hun var 4 år  og var der til hun blev voksen. Hun fortalte om hvordan hun som 12-årig sammen med to venner Connie og Ann tog ned til politiet i Tarm, men deres forklaring blev afvist. Pigerne blev vist væk igen med uforrettet sag.

Om podcasten

Podcasten er produceret og tilrettelagt af Claus Vittus og indgår i serien 'Månedens Forfatter', som er en podcast-serie, der har eksisteret i syv år og som har mere end 80 forfatterportrætter repræsenteret i lydform.

Se mere om "Månedens Forfatter" her.

Musik: Mountain Air af Cody Francis