Søhelte på vilde Veje: Herluf Trolle - den betænksomme helt

Da svenskerne blev slået ved Øland 1564.

Ædleste skikkelse

Herluf Trolle står som en af de ædleste skikkelser i vor søkrigshistorie, som en af vort fædrelands bedste sønner, står der i bogen Vore Søhelte fra 1800-tallet.

Hør podcast med historien om Herluf Trolle

Reportage fra søslaget

Hør reportagen fra en af Trolles store søslag -en solskins Pinsemorgen 1564, hvor han møder en overlegen svensk flåde ved Øland. Han ender med at tage den svenske admiral og viceadmiral til fange, og det største svenske skib eksploderer.

Illustrationer af R. Christiansen fra bogen Vore Søhelte (1898)

En del af serien Søhelte på vilde veje

I podcastserien ”Søhelte på vilde Veje” præsenterer Københavns Biblioteker historier med drama, søslag og helte-gerninger for de yngste skolebørn.

Hvert afsnit tager udgangspunkt i de københavnske gader som er opkaldt efter de danske søhelte.

Podcastene er korte fortællinger med udgangspunkt i den litteratur der er skrevet om søheltene (både for voksne og for børn) og med en mundret omskrivning og et udførligt lyd-design af tegneserie-lyde.

Find alle afsnit af Søhelte på vilde veje her.

Podcastserien er tilrettelagt af Claus Vittus.

Musik: Epidemic Sound

Podcastredaktør Claus Vittus med bedstefars bog Vore Søhelte fra 1898. Foto: Susanne Bertelsen
17.04.24